Siri Animasi Ejen Ali Musim 1

Siri Animasi Ejen Ali Musim 1 | Kalau korang jadi friend Fadzi dekat Facebook, mesti korang tau yang Fadzi memang suka gila dengan Siri Animasi Ejen Ali. Setiap kali episod baru Ejen Ali keluar dekat TV, mesti ada je Fadzi update status pasal Ejen Ali.


Siri Animasi Ejen Ali Musim 1
Ejen Ali sekarang dah masuk Musim Kedua. Fadzi rasa Musim Kedua ini lebih hebat lagi daripada Musim Pertama. Tapi kalau nak faham cerita Musim Kedua, korang kena tengok Ejen Ali Musim Pertama dulu. Kalau tak, banyak yang korang tak faham.

Siri Animasi Ejen Ali Musim 1

Siri Animasi Ejen Ali Musim 1 ini ceritanya pasal seorang budak sekolah bernama Ali. Ali ini kalau korang tengok, ala-ala Nobita dalam siri animasi Doraemon. Maksudnya Ali ni sejenis budak yang agak lembap sikit lah. Fizikal lemah dan belajar pun agak lemah. Selalu jadi mangsa buli. 

Satu hari, Ali terambil satu barang milik M.A.T.A iaitu I.R.I.S yang menyebabkan 2 orang jahat iaitu Dos dan Trez kejar dia. Masa Dos dan Trez cuba untuk serang Ali, Ali terpaksa mengaktifkan I.R.I.S untuk selamatkan diri. Dan bermula dari waktu itu, Ali pun terjebak dalam misi menyelamatkan Cyberaya dari ancaman musuh.



Konflik dalam Ejen Ali ini adalah orang jahat nak ambil I.R.I.S dan Ali terpaksa berlawan untuk melindungi I.R.I.S. Ketika Ali berlawan untuk melindungi I.R.I.S banyak perkara yang dia terpaksa belajar dan berlatih untuk meningkatkan kuasa diri. Setiap kali mesti ada je musuh baru yang terpaksa Ali lawan untuk lindungi I.R.I.S dan dalam masa yang sama melindungi Cyberaya. 

Selain daripada konflik dekat atas, Ali pun terpaksa berdepan dengan konflik dalaman diri iaitu pasal lemah belajar, pasal jadi mangsa buli dan pasal kurang kasih sayang daripada keluarga.   


Episod Ejen Ali Musim 1

Dalam Musim 1, ada 13 episod kesemuanya. Dekat bawah ni Fadzi cerita la sikit sinopsis bagi setiap episod. Spoiler Alert! Kalau nak tengok dulu dan tak nak tau jalan cerita, jangan baca yang bawah ni ok. Terus scroll ke part seterusnya hahahha.

Misi: I.R.I.S
Dalam episod I.R.I.S, Dos dan Trez telah mencuri I.R.I.S daripada Pusat Penyelidikan M.A.T.A. Ali pulak terambil I.R.I.S secara tak sengaja dan dia telah diburu oleh Dos dan Trez. Ejen Bakar yang juga ayah saudara Ali datang untuk selamatkan Ali. Tapi Ejen Bakar dan Ali tertangkap. 



Dalam usaha untuk selamatkan diri, Ali terpaksa mengaktifkan I.R.I.S. Akhirnya diaorang berjaya untuk selamatkan diri daripada Dos dan Trez. Ali dibawa ke basement M.A.T.A dan bermula menjadi ejen. 

Misi: ALPHA
Dalam episod ALPHA, Aaron tengah tunjuk ciptaan terbarunya kepada Dr Tong. Ciptaan Aaron mampu untuk mengawal minda orang lain. Dr Tong tak bersetuju tapi Aaron berjaya mengawal minda Dr Tong. 


Latihan Ali untuk menjadi ejen pulak bermula dalam episod ini di bawah Ejen Bakar. Ali juga diberikan suit dan gajet untuk membantu dalam menjalankan misi. Misi pertama Ali adalah untuk menyiasat apa yang terjadi pada Dr Tong dan melaporkan pada M.A .T.A.

Masa menjalankan misi, Ali tersalah langkah dan terpaksa berlawan dengan orang jahat. Walaupun dah ada I.R.I.S tapi Ali masih belum mampu untuk melawan musuh. Masa Ali hampir penat kalah, Ejen Rizwan datang dan menyelamatkan keadaan. Waktu Rizwan berlawan, Ali nampak kagum gila dan terus admire Ejen Rizwan. Aaron pulak dipecat oleh Dr Tong.   

Misi: SERI
Dalam episod SERI, Ali dan Bakar tengah menjalankan misi menghalang Komeng daripada merompak barangan berharga. Semasa Ali dikepung, ada Pengacau Bertopeng datang selamatkan Ali. Tapi Komeng berjaya menyelamatkan diri. 

Pada episod kali ini, Alicia yang juga seorang ejen M.A.T.A baru kenal siapa Ali. Ali dan Alicia adalah kawan sekelas tapi mereka selalu bergaduh. Dalam misi terbaru, Alicia telah menyertai misi secara rahsia. Tapi semasa misi, Ali dan Alicia bergaduh dan menyebabkan Ejen Bakar kena serang dan pengsan. Kemudian Ali dan Alicia digantung daripada menjalankan misi.  



Kemudian, Komeng kembali buat hal dengan merompak bank. Alicia dan Ali pergi untuk menghalang Komeng. Mereka berjaya menyelesaikan misi dengan baik. Tapi General Rama marah sebab diaorang buat misi secara senyap-senyap. General Rama terlalu marah pada Alicia sebab dari awal Alicia memang tak dibenarkan untuk menyertai mana-mana misi. Tapi Ali cuba untuk selamatkan Alicia dengan mengaku bersalah. 

Dalam masa yang sama, Dos dan Trez sedang memerhatikan setiap pergerakan dalam M.A.T.A menggunakan kamera yang dipasangkan pada robot lipas. 

Misi: COMOT
Dalam episod COMOT, Komeng berjumpa dengan Abang Bear untuk menyerahkan barang-barang curi. Wak Musang pun datang untuk menunjukkan video I.R.I.S kepada Abang Bear. Abang Bear nampak berminat.

Hari ini adalah hari lahir Ali. Ayah Ali tak ingat hari lahir Ali dan Ali pun jadi sedih. Masa tengah buang sampah, Ali nampak seekor kucing hampir kena langgar dek kereta. Ali pun selamatkan kucing tu. Ali nak jaga kucing tapi Ayah Ali tak bagi.



Tapi Ali terus nak jaga sebab dia ingat kucing tu adalah kucing lama diaorang iaitu Labu. Ayah Ali bekeras tak nak jaga dan cakap tu bukan Labu sebab Labu dah lari masa Mak Ali meninggal. Ali sedih tapi lepas Ayah Ali pergi kerja, Ali tetap nak jaga kucing tu dan namakan ia Comot. Tapi rupa-rupanya Comot curi I.R.I.S. Ali gelabah dan terus telefon Ejen Bakar.

Ejen Bakar dan Alicia datang untuk membantu. Mereka kemudiannya datang ke lokasi di mana I.R.I.S ada iaitu di markas Abang Bear. Waktu tu, Comot bagi I.R.I.S pada Abang Bear. Mereka cuba untuk masuk ke markas Abang Bear dengan menyamar tapi kantoi. Komeng lawan Ejen Bakar dan Alicia. Alicia cuba selamatkan Comot dan kucing-kucing lain yang terperangkap tapi gagal. Akhirnya Ali, Alicia dan Ejen Bakar tertangkap.

Masa Abang Bear dan Komeng cuba melarikan diri, Comot rampas semula I.R.I.S dan berikan kepada Ali. Mereka pun berjaya melepaskan diri. Kemudian baru mereka tau ada kamera perisikan musuh di dalam M.A.T.A.    

Misi: BLUEPRINT
Dalam misi BLUEPRINT, Dos dan Trez sekali lagi masuk ke basement M.A.T.A untuk mencuri blueprint I.R.I.S. Ejen Rizwan dan Ejen Bakar cuba menghalang tapi Dos dan Trez berjaya mencuri cryptodrive pertama dan melarikan diri. 

Kali ini, misi mereka adalah untuk memindahkan cryptodrive kedua ke tempat yang lebih selamat. Ejen Rizwan mengetuai misi untuk selamatkan  cryptodrive kedua. Ketika Ejen Rizwan tengah memeriksa  cryptodrive kedua, tiba-tiba lampu terpadam dan mereka diserang oleh Dos dan Trez. 



Dos dan Trez berjaya mengambil  cryptodrive kedua dan melarikan diri. Ejen Bakar, Ali dan Alicia pergi ke tempat di mana Dos dan Trez ada. Mereka cuba dapatkan blueprint I.R.I.S semula. Comot datang tolong. Comot berjaya melarikan blueprint I.R.I.S daripada Dos dan Trez. Masa Trez terus kejar Comot, Ejen Rizwan datang dan selamatkan keadaan.

Di akhir episod ini, kelihatan ada orang yang cuba download data daripada blueprint I.R.I.S yang dah diselamatkan. Dan orang tersebut adalah Ejen Bakar.   

Misi: BANGKIT
Dalam episod BANGKIT, Aaron berjaya melarikan diri daripada penjara. Aaron pergi ke pejabat Dr Tong dan curi balik ciptaan-ciptaannya. 

Ali pulak tengah gigih menjalankan latihan bersama M.A.T.A tapi masih lagi gagal untuk berjaya. Dalam belajar pun, Ali tak perform langsung. Bila ada panggilan daripada M.A.T.A, Ali tak berminat nak pergi.

Misi kali ini adalah untuk menyelamatkan Dr Tong. Ejen Bakar dan Alicia pergi tapi terlewat. Dr Tong telah bertukar menjadi perangai seorang bayi. Ejen Bakar datang ke rumah Ali tapi Ali menyorok.



Rupanya Ali dah putus asa. Ejen Bakar nasihatkan Ali. Ali pun datang ke M.A.T.A selepas Ejen Bakar dapat panggilan M.A.T.A. Misi seterusnya adalah untuk menyelamatkan Dr Ghazali. Dr Ghazali adalah ayah Ali. Ali nak ikut serta misi tapi General Rama tak benarkan. Ali berdegil dan terus ikut misi.  

Di pejabat Dr Ghazali, Aaron dah mengawal Dr Ghazali. Ejen Bakar dan Alicia cuba selamatkan tapi gagal. Masa Aaron cuba keluar dari pejabat Dr Ghazali, Ali datang untuk selamatkan ayahnya dan berjaya. Tapi Aaron berjaya dilarikan oleh Dos dan Trez. 

Misi: PROTOKOL GEGAS
Dalam episod PROTOKOL GEGAS, Ali dan Alicia ada misi untuk ekori musuh. Tapi Ali buat hal dan gagal. 

Misi seterusnya, Ejen Bakar, Ali dan Alicia pergi menyiasat lokasi punca masalah yang mereka alami sekarang. Semasa misi, mereka berpecah untuk siasat keadaan. Waktu tu Ali tanya pada Ejen Bakar pasal Protokol Gegas. 
   
Ejen Bakar cerita pada Ali pasal Protokol Gegas. Protokol Gegas pernah dijalankan masa misi 5 tahun lepas semasa keempat-empat Ketua Teras turun untuk buat misi. Misi tersebut memang bahaya dan Ketua Teras Inviso telah tercedera parah. Tempat tersebut dah nak meletup dan Ketua Teras lain terpaksa ambil Protokol Gegas dan tinggalkan Ketua Teras Inviso.



Alicia berjaya cari punca masalah. Dos dan Trez tengah buat masalah dekat salah satu rektor. Ejen-ejen berjaya menghalang Dos dan Trez untuk mendapatkan Azuream. Dos dan Trez kembali ke markas mereka dan Uno muncul. Uno bagi amaran pada Dos dan Trez supaya jangan gagal lagi.

Misi seterusnya ejen-ejen terpaksa berpecah dan siasat setiap lokasi stesen jana kuasa. Ali dan Alicia ditugaskan untuk siasat bersama tapi mereka bergaduh. Ali berjaya jumpa Dos dan Trez. Semasa cuba memanggil ejen lain, ada masalah komunikasi jadi Ali suruh Comot panggilkan yang lain.

Masa tengah berlawan, Ali dan Alicia bergaduh lagi dan menyebabkan Dos berjaya melarikan Azuream. Alicia pulak dalam bahaya. Ejen Rizwan yang sedang berlawan dengan Trez mengarahkan Ali menjalankan Protokol Gegas - meninggalkan Alicia dan menghalang Dos. Tapi, Ali tak ikut arahan dan selamatkan Alicia. Dos pulak terlepas dengan Azuream. 

Misi: PRESTASI
Dalam misi PRESTASI, M.A.T.A mula meragui kebolehan Ali untuk jadi ejen. Jadi General telah siasat dan soal setiap ejen dalam kumpulan untuk membuat keputusan sama ada untuk terus membiarkan Ali menjadi ejen atau hapuskan Ali.

Episod kali ini lebih kepada flashback episod-episod yang lepas. Dan bermula daripada episod kali ini juga, Ali telah diarahkan untuk berlatih di bawah Ejen Rizwan.

Misi: POTENSI
Dalam misi POTENSI, EJen Rizwan mula melatih Ali dengan lebih hebat. Dalam episod ini, Ejen Rizwan berjaya untuk mengeluarkan potensi Ali dan juga I.R.I.S. Ejen Rizwan juga melatih Ali untuk menggunakan I.R.I.S dengan lebih efisien.


Masa Ali dah mula menggunakan I.R.I.S 100%, Ejen Rizwan berpuas hati. Ali pun nak bagi Ejen Rizwan lolipop tapi Ejen Rizwan menolak. Katanya mereka di sini untuk menjalankan misi dan bukannya berkawan.


Ali pelik kenapa Ejen Rizwan bersikap keras hati lalu dia bertanya kepada Ejen Bakar. Ejen Bakar pun cerita yang sebenarnya Ejen Rizwan jadi macam tu sebab kehilangan mentornya iaitu Djin, Ketua Teras Inviso.


Pada hari latihan terakhir, Ali akan menjalankan misi latihan untuk mendapatkan Intel yang terkandung dalam server kumpulan Tedung. Semasa misi, Ejen Rizwan dan Ali berpecah. Tapi dalam diam sebenarnya Ejen Rizwan meninggalkan Ali untuk buat misi sendirian. Bila dah terkantoi dengan kumpulan Tedung, Ali cuba hubungi Ejen Rizwan tapi tak berjawab. Ali terpaksa menyelamatkan diri sendiri. 


Masa Ali hampir-hampir ditembak, I.R.I.S bertukar kepada Override Mode dan Ali berjaya menyelamatkan diri. 

Misi: SENSASI
Dalam misi SENSASI, Ali, Ejen Bakar dan Comot sedang menjalankan misi untuk hack telefon Wak Musang. Masa tengah buat misi, Komeng datang dan kejar Wak Musang. Ali dan Ejen Bakar pergi untuk dapatkan Wak Musang tapi masa tengah kejar Komeng, ada lori yang terjatuh dan hampir mengenai Auntie Fey. 

Ali berjaya menyelamatkan Auntie Fey. Waktu tu Auntie Fey tengah record video dalam phonenya dan terrakam sekali aksi Ali menyelamatkannya. Auntie Fey mula menviralkan video tu.


Bila video dah viral, Ali buat Page Waubook untuk Cyberwira dan mula menjadi popular. Masa perjumpaan M.A.T.A, Ali asyik dengan telefonnya dan menyebabkan General Rama marah.  

Masa tengah menjalankan misi pun, Ali masih bermain dengan telefon dia. Disebabkan Ali main phone masa misi, musuh lain telah datang dan merosakkan misi. Ejen Bakar perasan dan marahkan Ali main phone masa misi. Tapi Ali melawan dan buat Ejen Bakar terasa hati. 

Abang Bear buat jahat dengan menculik Viktor. Ali terpaksa selamatkan Viktor bersendirian sebab Ejen Bakar tak nak terima panggilan daripada Ali. Masa Ali hampir-hampir kalah, Ejen Bakar datang untuk selamatkan Ali tapi masih lagi berkecik hati dengan Ali. Akhirnya Viktor dapat diselamatkan.

Di akhir episod, masa nak masuk ke basement M.A.T.A. Ejen Bakar ditangkap sebab dituduh sebagai pengintip musuh. 

Misi: BUKTI
Dalam misi BUKTI, Ejen Bakar disoal sebagai seorang musuh M.A.T.A. Mereka juga tunjukkan video Ejen Bakar mendownload data daripada blueprint I.R.I.S. Ali masih tak percaya yang Ejen Bakar adalah pembelot sebab dia percaya Bakar tak akan belot dan nak tengok bukti. Tapi Ejen Jenny dan Ejen Rizwan tak bagi Ali tengok bukti.

Jadi, Ali curi-curi masuk ke dalam M.A.T.A. untuk tengok bukti itu. Ali berjaya melihat bukti dan kesan sesuatu yang pelik terjadi pada Ejen Bakar. Rupa-rupanya Ejen Bakar telah dikawal oleh Aaron. 

Dengan menggunakan data yang ada, Ali mencari tempat persembunyian Uno. Semasa Ali tengah cari maklumat, Ejen Rizwan masuk ke M.A.T.A. Ali sempat melarikan diri. Ejen Rizwan pula ternampak maklumat yang Ali tinggalkan.


Ali pergi ke tempat Uno dan siasat apa yang berlaku. Semasa Ali tengah siasat di lokasi Uno, Comot perasan ada orang nak masuk. Ali dan Comot sempat menyorok masa orang itu masuk. Rupa-rupanya orang itu adalah Ejen Rizwan. Ali serang Ejen Rizwan dan Ali mula meragui Ejen Rizwan. Dia ingat Ejen Rizwan adalah Uno.

Ali lari dari Ejen Rizwan dan bertembung dengan Dos, Trez dan Aaron. Ali tertangkap dan Aaron pakaikan Ali dengan mesin untuk memisahkan I.R.I.S. Sebelum sempat Dos mengaktifkan mesin, Ejen Rizwan selamatkan Ali.

Dalam masa Ejen Rizwan dan Ali tengah berlawan dengan Dos dan Trez, Uno muncul. Ali cuba serang Ali tapi gagal. Uno telah menyerang Ali dan Ali pengsan. Ejen Rizwan selamatkan dan membawa Ali lari. 


Misi: UNO
Dalam misi UNO, Ejen Rizwan sempat membawa Ali ke basement M.A.T.A. Ejen Rizwan mencadangkan untuk membawa Ali ke HQ supaya I.R.I.S dapat diselamatkan. Masa tengah berkomunikasi dengan General Rama, tiba-tiba ada gangguan dan Uno telah muncul di skrin. Rupa-rupanya Uno telah hack sistem sekuriti M.A.T.A.

Uno telah pecah masuk ke dalam M.A.T.A dan Ejen Rizwan arahkan Ejen Jenny untuk bawa Ali ke HQ. Tapi disebabkan laluan yang nak pergi ke HQ telah dipecahkan oleh Trez. Ejen Jenny cadangkan untuk pergi ke Bunker.


Sebelum masuk ke Bunker, Ali suruh Comot untuk dapatkan Ejen Bakar secara rahsia. Kemudian Ejen Jenny dan Ali turun ke Bunker. Ejen Rizwan pula pergi menghalang Uno, Dos, Trez dan Aaron. Waktu nak halang diaorang, identiti Uno telah terbongkar. Uno sebenarnya adalah Djin yang juga mentor kepada Ejen Rizwan. Ejen Rizwan nampak sangat keliru dan terkejut. 

Di dalam Bunker, Ali cuba untuk mengaktifkan Override Mode. Masa Ali baru nak bermula, Ejen Jenny telah bertindak untuk mencederakan Ali. Rupa-rupanya Ejen Jenny adalah pengintip musuh. 

Di akhir episod, Aaron, Dos dan Trez berjaya masuk ke Bunker dengan bantuan Ejen Jenny.  


Misi: OVERRIDE
Dalam Misi OVERRIDE, Ejen Rizwan dibelasah bertubi-tubi oleh Uno. Semasa Ejen Rizwan hampir kalah, Uno ajak Ejen Rizwan untuk sertai dia tapi Ejen Rizwan tolak. Dan Uno terus mencederakan Ejen Rizwan dengan teruk menggunakan pedang. 

Di dalam Bunker, Dos menyuruh Aaron pisahkan Ali dengan I.R.I.S. Tapi Aaron nak tunggu Uno. Trez tumbuk Aaron sampai pengsan. Jenny pasangkan mesin pemisah pada Ali. Sebelum sempat mesin dihidupkan, Comot datang. Trez cuba serang Comot tapi dibelasah oleh Ejen Bakar. 

Ejen Bakar tak mampu nak lawan Trez sorang-sorang jadi dia minta tolong Jenny. Lepas Jenny tumbuk Ejen bakar menggunakan droid, baru Ejen Bakar tau Jenny adalah pembelot. Comot serang Dos tapi telah dicampak oleh Trez. Ejen Bakar pulak teruk dibelasah oleh droid.

Uno akhirnya masuk ke dalam Bunker. Sebelum Jenny memulakan proses pemisahan, Ejen Bakar sempat tumbuk Uno. Uno pun serang Ejen Bakar sampai dia pengsan. Ali tak boleh terima kenyataan lalu Override Mode diaktifka secara tak sengaja. 


Ali berlawan dengan Uno. I.R.I.S mengawal segala network dan robot yang berada di sekelilingnya. Uno sedikit pun tak boleh nak lawan Ali. Uno cuma mampu untuk merosakkan segala droid yang ada. Msa Uno nak serang Ali, Ali telah merosakkan tangan robot Uno dan berjaya mengalahkan Uno.

Jenny berjaya mengawal droid dan menyebabkan Ali terperangakap. Jenny pakaikan mesin pemisah pada Ali dan berjaya untuk pisahkan I.R.I.S daripada Ali. Ali pengsan. Sebelum sempat Jenny bagi I.R.I.S pada Uno, Alicia sempat datang untuk menghalang. Comot telah mengambil I.R.I.S.

Jenny mengaktifkan bom dalam Bunker dan melarikan diri dengan Uno. Alicia berjaya selamatkan Ali, Comot dan Ejen Bakar.

Di akhir episod, Ali tersedar dari pengsan dan berada dalam biliknya. Ali terkejut sebab Ejen Bakar ada di sebelahnya. Masa berjumpa dengan General Rama, Ali ditawar untuk menjalani latihan di Akademi M.A.T.A. 

Masa Alicia nak serahkan I.R.I.S pada Ejen bakar untuk dihantar kepada HQ, Ali nak pegang I.R.I.S untuk kali terakhir. Masa nak pulangkan pada Ejen Bakar, Ali secara tak sengaja telah mengaktifkan I.R.I.S. semula. 


I.R.I.S

I.R.I.S atau "Infinity Retinal Intelligent System" adalah satu prototype ciptaan M.A.T.A. Tujuan utama I.R.I.S ini dicipta adalah untuk memberikan kuasa yang luar biasa pada pemakaiannya. I.R.I.S datang dalam bentuk kaca mata. 

I.R.I.S mampu untuk menganalisa persekitaran sesiapa yang memakainya termasuklah orang di sekeliling. I.R.I.S akan analisa pergerakan, jarak dan meramal apa yang akan terjadi serta beri cadangan apa yang perlu dibuat untuk mengalahkan musuh atau menghalang situasi yang buruk. 


Pemakai akan melihat segala maklumat tersebut melalui arahan berbentuk hologram yang ditunjukkan pada lensa I.R.I.S. I.R.I.S juga mampu untuk melihat persekitaran menggunakan X-ray. Disebabkan I.R.I.S adalah masih dalam bentuk prototaip, setiap kali Ali menggunakannya, semakin banyak kebolehan lain yang ditemui pada I.R.I.S.

Idea untuk menghasilkan I.R.I.S tercetus disebabkan terlalu banyak musuh yang datang menyerang Cyberaya dan dalam masa yang sama tenaga ejen pada waktu itu tidak mengcukupi untuk membanteras segala kejahatan. Jadi, Ketua-Ketua Teras telah bersepakat untuk mencipta satu alat yang mampu untuk memberi tenaga luar biasa kepada ejen-ejennya. 

Tapi, disebabkan Ketua Teras Inviso telah mengubahsuai I.R.I.S, ianya berpotensi untuk menjadi bahaya kepada siapa yang pakai. Sebab itu lah, projek I.R.I.S ditamatkan. Tapi disebabkan masih ada orang yang tau pasal kehebatan I.R.I.S, orang-orang jahat cuba untuk dapatkannya supaya dapat menguasai Cyberaya. 


M.A.T.A

M.A.T.A atau "Meta Advance Tactical Agency" adalah satu agensi perisikan di Cyberaya. Tiada orang yang tahu pasal M.A.T.A termasuklah polis di Cyberaya. Yang tahu cuma peneraju Cyberaya. Teknologi yang ada di M.A.T.A adalah 3 tahun lebih awal daripada teknologi di Cyberaya. Ini untuk memastikan M.A.T.A selalu lebih maju dalam bidang teknologi. 


M.A.T.A diterajui oleh 4 orang Ketua Teras iaitu Zain, Dayang, Ganz dan Djin pada masa dulu. Kini M.A.T.A hanya diterajui oleh 3 orang kerana Djin dikatakan telah terkorban semasa menjalankan misi. 

Teras M.A.T.A

Dalam M.A.T.A ada 4 Teras Utama iaitu Neuro, Tekno, Inviso dan Kombat. Keempat-empat teras ini mempunyai kelebihan dan kepakaran masing-masing. Satu team yang lengkap mesti mempunyai ejen dari setiap teras. 

Neuro
Ejen-ejen di bawah teras Neuro ini paling berpengetahuan, pakar dalam menganalisa dan membuat rancangan. Diaorang akan dapatkan maklumat-maklumat yang berguna dan gunakan maklumat tersebut untuk mengatur strategi dalam menentang ancaman. Teras Neuro lebih dikenali dengan warna kuning.

Tekno
Ejen-ejen di bawah teras Tekno pulak merupakan pakar dalam teknologi. Mereka mampu mencipta peralatan canggih dan menjadikan senjata yang rumit. Diaorang mahir menggunakan gajet-gajet yang hebat. Teras Tekno lebih dikenali dengan warna merah.

Inviso
Ejen di bawah teras Inviso pula adalah ejen yang tangkas dan licik. Diaorang ni pakar dalam menggunakan helah dan penyamaran. Teras Inviso dikenali dengan warna hitam dan kelabu.

Kombat
Ejen di bawah teras Kombat pulak adalah ejen-ejen yang kuat dan handal berlawan. Mereka mahir dalam seni mempertahankan diri. Teras Kombat dikenali dengan warna biru.

Ha, bila korang baca entry ni korang rasa teruja tak nak tengok? Mesti excited kan. Serius kalau korang tengok ni, korang akan follow dari musim 1 sampai musim 2 sekarang ni. Korang boleh tengok siri animasi Ejen Ali ni di tonton.my ataupun dekat Yotube Ejen Ali.  



Post a Comment

2 Comments

  1. Sekarang dah musim kedua dh.. Seronok lagi layan ejen Ali dari boboiboy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ejen Ali logik sikit kot sebab tu orang besar pun boleh layan

      Delete