Valentine's & Chinese New Year Set Dinner Di Bintang Revolving Restaurant, The Federal KL

Valentine's & Chinese New Year Set Dinner Di Bintang Revolving Restaurant, The Federal KL | Dah masuk bulan Februari dah kita. Cepatnya masa berlalu. Dan dalam bulan ini juga, kita akan sambut Chinese New Year dan juga Valentine's Day.

Fadzi tau masa Chinese New Year dan Valentine's Day ramai orang akan mencari tempat-tempat yang best untuk makan di hari besar ini. Selalu juga Fadzi jadi tempat orang tanya mana tempat makan yang menarik untuk Bufet Ramadan, Chinese Year dan sebagainya. Jadi kali ini, sempena dengan Chinese New Year dan Valentine's Day, Fadzi nak cadangkan Dinner Set Bintang Revolving Restaurant, The Federal Hotel Kuala Lumpur.


Bintang Revolving Restaurant, The Federal KL

Bintang Revolving Restaurant, The Federal Kuala Lumpur

Fadzi baru tau Bintang Revolving Restaurant yang terletak di The Federal Kuala Lumpur ini adalah restoran berputar pertama yang ada di Malaysia. Dekat sini, korang boleh nampak pemandangan Kuala Lumpur 360 darjah. Serius nampak cantik pada waktu malam. Siap boleh nampak KLCC, Menara Kuala Lumpur dan hampir seluruh bandar Kuala Lumpur. 

Bintang Revolving Restaurant terletak dekat tingkat 18 The Federal Kuala Lumpur. Bagi yang kurang biasa dengan lantai bergerak macam ni, mungkin korang akan rasa kurang selesa sikit pada awalnya. Tapi lama-lama korang akan boleh sesuaikan diri dengan keadaan lantai berpusing ini.  

Fadzi suka dengan restoran ini sebab meja dan kerusi limited dan jarak antara satu meja dengan meja yang lain luas. Privacy antara setiap orang yang makan dekat sini memang terjaga. 

Lampu-lampu yang digunakan di sini agak malap tapi sesuai untuk makan malam yang romantis dengan pasangan korang pada waktu malam. 


Bintang Revolving Restaurant, The Federal KL


Valentine's & Chinese New Year Set Dinner Di Bintang Revolving Restaurant

Pada bulan Februari ini, Bintang Revolving Restaurant akan menawarkan dua set dinner untuk merayakan Hari Tahun Baru Cina dan Hari Valentine. Setiap dinner set akan ada 5 course meal. Setiap menu untuk set dinner ini adalah berbeza. 


Valentine's Set Dinner

Valentine's Set Dinner (RM288 nett per pasangan)
Untuk set Valentine's Set Dinner, korang akan dapat menikmati set dinner 5 course. Set dinner ini hanya boleh didapati pada 14 Februari dari jam 5 petang hingga 12 tengah malam.


Valentine's Day Set Dinner
Appertizer - Carpaccion De Salmon
Untuk pembuka selera, korang akan dapat menikmati Carpaccion De Salmon. Dalam menu ini korang akan dapat rasa salmon segar yang diperap dan salad segar. 

Ini kali pertama Fadzi makan salmon segar. Takut juga sebenarnya awal-awal tu nak makan sebab fresh salmon kan. Tapi bila dah diperah dengan lemon, sedap rupanya. Rasanya sedikit manis. Kalau nak kombinasi lebih rasa masin masin manis sikit, pastikan korang makan sekali dengan capers (biji-biji hijau).   


Valentine's Day Set Dinner
Soup - Broccoli & Potato Soup with Roasted Almond
Broccoli & Potato Soup with Roasted Almond adalah sup yang akan dihidangkan di dalam dinner set ini. Malang sekali Fadzi tak sempat nak rasa sup ini, jadi Fadzi tak dapat nak komen rasanya macam mana.

Sherbet - Lime Sherbet
Korang juga akan dapat menikmati Lime Sherbet untuk dinner set Valentine's Day ini.


Valentine's Day Set Dinner
 Surf N Turf 


Valentine's Day Set Dinner
Baked Tenderloin in Fillo Pastry with Mushroom Stuffing

Main Course - Surf N Turf ATAU Baked Tenderloin in Fillo Pastry with Mushroom Stuffing
Untuk main course, korang boleh pilih sama ada nak menu Surf & Turf ataupun Baked Tenderloin in Fillo Pastry with Mushroom Stuffing. 

Dalam menu Surf & Turf, korang akan dihidangkan dengan Udang Galah Thermidor dan Dada Ayam Bakar beserta Sos Cendawan Liar. Ianya adalah kombinasi makanan laut dan daging. Saiz lobster yang dihidangkan just nice dan surprisingly ada cendawan dalam lobster tersebut. Perapan pada dada ayam pun cukup rasa. 

Dalam menu Baked Tenderloin in Fillo Pastry with Mushroom Stuffing pula, korang akan dihidangkan dengan daging tenderloin dibakar serta cendawan dalam pastry. Menu ini adalah favourite Fadzi! Mula-mula Fadzi tak perasan dalam kulit pastry ini ada daging tenderloin. Bila dah potong kulit pastry tu, baru nampak daging tenderloin tu. Rasa dia dah memang sedap tak perlu makan dengan sos pun dah cukup. 


Valentine's Day Set Dinner
Dessert - Passion Fruit Mousse with Berries
Untuk dessert pula, korang akan dapat menikmati Passion Fruit Mousse with Berries. Biasa makan pencuci mulut manis kan? Ha, kali ini pencuci mulut masam-masam gitu. Mousse ni agak lembut dan gebu. Bahagian bawah base tu crust lembut. 

Beverage - Freshly brewed Coffee/Honey Lemon Tea
Untuk minuman korang boleh pilih sama ada nak Kopi atau Honey Lemon Tea.

Itu adalah 5 menu yang ada dalam Valentine's Set Dinner. Menarik kan? Overall dalam set ini Fadzi paling suka Baked Tenderloin in Fillo Pastry with Mushroom Stuffing (recommended!) dan Passion Fruit Mousse with Berries. Bagi yang pertama kali nak cuba makan fresh salmon, Carpaccion De Salmon tu pun a must try tau.

  

Chinese New Year Dinner Set

Double Happiness Set Dinner (RM138 nett per person)
Untuk Double Happiness Set Dinner pula, terdapat 5 course yang korang akan nikmati. Korang boleh mula book untuk menikmati set dinner ini bermula Januari dan Februari dari pukul 5 petang hingga 12 tengah malam. Untuk Kid's Menu pula harganya RM78 nett untuk seorang.   


Chinese New Year Dinner Set
Appertizer - Seafood Glass Noodle with Honey Plum Sauce
Untuk pembuka selera, korang akan dihidangkan dengan hidangan makanan laut dengan glass noodle serta sos honey plum. Korang jangan ingat udang tu je satu seafood yang ada dalam menu ini. Di bawah timbunan salad dan glass noodle tu sebenarnya lebih banyak seafood yang ada. Tapi menu ini agak pedas dan sedikit masam.


Chinese New Year Dinner Set
Soup - Double Boiled Chicken & Lotus Soup with Chinese Herbal
Ini bukan pertama kali Fadzi cuba sup herba cina tapi so far Fadzi suka Double Boiled Chicken & Lotus Soup with Chinese Herbal. Ayamnya empuk dan kepingan teratai agak ranggup. Supnya pula rasa manis-manis kurma. 

Sherbet - Lime Sherbet
Seperti Valentine's Dinner Set, korang juga akan dapat Lime Sherbet untuk Double Happiness Dinner Set.


Chinese New Year Dinner Set
Oven Baked Rack of Lamb with Garlic Brown Sauce

Chinese New Year Dinner Set
Grilled Salmon with Honey Light Soya

Main Course - Oven Baked Rack of Lamb with Garlic Brown Sauce ATAU Grilled Salmon with Honey Light Soya
Untuk main course pula, korang boleh pilih sama ada nak Oven Baked Rack of Lamb with Garlic Brown Sauce ataupun Grilled Salmon with Honey Light Soya.

Dalam menu Oven Baked Rack of Lamb with Garlic Brown Sauce, korang akan dihidangkan dengan daging kambing dengan sayur segar dan berney potato. Fadzi suka menu ini sebab rasa sos masuk dengan daging kambing. Dan bila Fadzi makan berney potato tu, rasa macam cair dalam mulut. Serius sedap.

Dalam menu Grilled Salmon with Honey Light Soya pula korang akan dihidangkan dengan hirisan salmon yang tebal, nasi butter dan cendawan enoki. Perapan pada salmon just nice dan tak terlalu kuat sampai rasa salmon tu hilang. Dan butter rice tu macam makan nasi orang kenduri kahwin. Sedap. Kalau jenis makan tak boleh tinggal nasi tu, kena order yang ini tau. 


Chinese New Year Dinner Set
Dessert - Nuttela Tartlet with Strawberry
Untuk pencuci mulut, korang akan dapat menikmati Nuttela Tartlet with Strawberry. Fadzi rasa dessert ini akan jadi favourite semua orang. Siapa yang tak suka kan Nuttela kan? Tambah pula dibuat tart Nuttela. Rasa manis Nuttela dengan masam masam manis buah strawberry dan tart yang ranggup. Tak ada siapa yang boleh tolak dessert macam ni kan.

Beverage - Coffee/Tea
Untuk minuman korang boleh pilih sama ada nak Kopi ataupun Teh.

Ini pula adalah 5 menu yang ada dalam Double Happiness Set Dinner. Dalam set ini pula Fadzi paling suka Oven Baked Rack of Lamb with Garlic Brown Sauce sebab berney potatonya yang cair dalam mulut dan Grilled Salmon with Honey Light Soya sebab nasinya yang cukup rasa. 


Bintang Revolving Restaurant, The Federal KL
Sempat juga Fadzi ambil gambar berlatar belakang kan Menara Kuala Lumpur dari Bintang Revolving Restaurant. Sepanjang waktu Fadzi makan dekat Bintang Revolving Restaurant The Federal KL ni, Fadzi memang enjoy makanan dan pemandangannya. Cantik untuk mata dan sedap untuk perut.


Bintang Revolving Restaurant, The Federal KL
Ini pula gambar berlatar belakang kan Menara KLCC. Weh serius kalau makan dekat sini waktu malam memang korang akan rasa menarik sangat tengok pemandangan dia tau. Fadzi pergi waktu malam, jadi memang penuh cahaya warna warni di sekitar bandar Kuala Lumpur.

Jadi, bagi yang akan menyambut Tahun Baru Cina ataupun nak menyambut Hari Valentine tak lama lagi, boleh tempah meja korang dekat sini dan nikmati sendiri makanan serta pemandangan bandar Kuala Lumpur yang cantik dari atas. Tak rugi cuba kan?

The Federal Kuala Lumpur
35 Jalan Bukit Bintang, 55100 Kuala Lumpur, Malaysia.
Tel: +603 2148 9166



Question of the Day

Dalam banyak-banyak menu yang fadzi tunjuk dekat atas, mana yang korang rasa berkenan sangat nak cuba?



Post a Comment

5 Comments

  1. Menu mana yang korang suka?

    ReplyDelete
  2. Semuaaaaaa suka.. Menyelerakan.. Ni yang rasa macam nak pergi makan sekarang nih..

    ReplyDelete
  3. Rawlins nak Double Happiness please. Fadzi nak belanja Rawlins tak? Hehe. Juadah kat The Federal memang lazat - suka buka puasa kat situ hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fadzi tak pernah lagi buka puasa dekat federal. Nak jugak try nanti hehhe

      Delete