Pengalaman Join Program Nak Ubah Hidup 2020

Pengalaman Join Program Nak Ubah Hidup 2020 | Tahun lepas Fadzi pernah tulis pasal program Nak Ubah Hidup 2019 dekat blog. Korang boleh baca dekat sini

Waktu tu tengok ada kawan dalam Facebook share dieorang pergi, apa yang diaorang dapat, betapa semangatnya diaorang lepas program tu. Kira nampak macam menarik je.

Nak Ubah Hidup 2020

Tup tup tahun 2020 ni, tak tahu lah macam mana Fadzi dapat peluang nak pergi program Nak Ubah Hidup 2020. Last last minit pulak tu. Fadzi pun teringin nak tengok sendiri content dalam NUH tu jadi Fadzi terus cakap yes.

Pengalaman Join Program Nak Ubah Hidup 2020

Program Nak Ubah Hidup 2020 ini berlangsung selama 3 hari iaitu 25, 26 dan 27 Januari 2020. Masa tu cuti Hari Raya Cina. Diaorang buat dekat Setia City Convention Centre dekat Setia Alam. 

Diaorang kata lebih kurang 13 000 orang yang datang join NUH 2020 kali ini. Ramai gila kan. Tak sangka SCCC ni mampu nak tampung orang seramai tu. 

Hari pertama Fadzi datang awal sebab nak register. Takut tak sempat. Sebelum pukul 8 pagi dah sampai. Dari Shah Alam Fadzi gerak dalam pukul 7.20 pagi macam tu.

Awal-awal dari Shah Alam tu tak jem pun. Tapi bila dah sampai dekat dekat jalan masuk ke SCCC tu, dah start kereta penuh dan jem sikit. Terus Fadzi cari tempat parking dan park kereta.

Make sure bila tinggalkan kereta, berkunci ya. Lepas tu Fadzi jalan lah menuju ke dewan. Setiap tiket ada jalan masuk dewan sendiri. Senang lah sikit nak cari seat dekat mana. 


Nak Ubah Hidup 2020

Sebelum masuk dewan. Fadzi pergi register dulu. Sebenarnya diaorang dah bukak registration hari sebelumnya lagi. Ramai jugak yang dah register hari sebelumnya. Lagi senang boleh terus masuk dewan pagi ni kot.


Peserta NUH 2020 Berdiri Atas Kerusi Bagi Komitmen Penuh

Bear in mind, ni kali pertama Fadzi pergi program NUH ni okay. Masuk masuk dewan je Fadzi terkejut tengok ramai yang berdiri atas kerusi sambil berjoget ikut lagu rancak. Fuh, lagu dia bukan main rancak dan kuat sampai bergegar rasa jantung ni. 

NUH 2020 hari pertama bermula agak lewat. Asalnya dalam jadual 8.30 pagi. Tapi hari tu bermula dalam lebih kurang pukul 9 pagi. Dr Azizan naik pentas je makin ramai yang berdiri atas kerusi non stop. Fadzi yang first time datang NUH ni terkial-kial lah tak tahu apa kan. Hahahha.

Rupanya yang berdiri atas kerusi ni katanya komitmen tinggi dan berani buat lain daripada yang lain. Fadzi tak larat lah nak berdiri lelama. Hahahahaha. Kalau ada aktiviti baru lah Fadzi berdiri. Itu pun berdiri dekat lantai je lah bukan atas kerusi. Takut jatuh XD XD 


Nak Ubah Hidup 2020


Tun Dr Mahathir Mohamad Datang NUH 2020

Hari kedua Fadzi rasa hari yang paling buat Fadzi teruja. Sebabnya tiba-tiba saja Tun Dr Mahathir Mohamad Dan Tun Dr Siti Hasmah ada datang sekejap. Waktu tu memang havoc lah satu dewan. Semua orang tak sangka Tun nak datang. 

Waktu tu memang Fadzi rasa aura Tun memang power. Walaupun sekejap, Fadzi rasa kedatangan Tun sedikit sebanyak menyuntik semangat yang lebih tinggi bukan saja pada Fadzi tapi pada semua peserta yang datang.


SWITCH! Recharge Energy

Sepanjang panjang seminar, banyak kali juga Dr Azizan sebut Switch! dan keluar video Son Goku tengah tingkatkan power Super Saiya dengan lagu yang menggegarkan jiwa.

Waktu tu ramai-ramai menjerit bagi energy dalam diri sendiri. Rasa lah juga dalam diri ni semacam ada energy dari kiri kanan. Tapi sejujurnya part tu yang Fadzi suka. Mungkin sebab ada Goku juga. Hahahahah.


Kenali Energy Dalam Diri, Ilmu Kewangan Dan Kerohanian

Mostly apa yang Fadzi belajar dalam NUH 2020 ini adalah berkenaan dengan cara nak kenal potensi dalam diri, macam mana nak keluarkan energy dalam diri, cara nak remove negativity, ilmu kewangan dan juga kerohanian. 

Cara nak kenal potensi dalam diri dan cara nak keluarkan energy dalam diri tu sebenarnya Fadzi dah tau sebab Fadzi banyak dengar video-video pasal abundance dekat Youtube. Kelainanan dalam NUH 2020 ini bila Dr Azizan relate kan dengan Islam.


Nak Ubah Hidup 2020

Kesemua video yang Fadzi tengok sebelum ni dari orang putih jadi diaorang relate kan dengan agama diaorang lah kan. Bila dengan Dr Azizan, dia selitkan sekali dengan ilmu ilmu pasal Islam yang perlu kita buat. Ingat pada energy source kita iaitu Allah.

Part ilmu kewangan tu pun penting jugak bagi korang yang agak-agak lemah dalam nak control kewangan sendiri. Belajar macam mana nak kawal perbelanjaan, cara nak menyimpan dan cara untuk buat investment.


Buang Rokok Untuk Berjaya

Salah satu moment lain yang Fadzi rasa seronok sangat dalam NUH 2020 ini bila Dr Azizan buat demo macam mana rokok tu boleh melemahkan kita. Serius Fadzi seronok sampai tepuk tangan. 

Lepas buat demo, Dr Azizan minta staff dia ambil tong sampah dan suruh orang-orang yang merokok buang rokok diaorang dalam tong sampah depan dia. Datang sorang-sorang buang rokok diaorang.

Pada Fadzi waktu tu memang respek habis Dr Azizan sebab dia berjaya buat orang buang rokok diaorang. Siap ada yang sampai menangis-nangis dan berlari buang rokok.   


Nak Ubah Hidup 2020

Program NUH 2020 ni dari pagi sampai malam tau. Tapi Fadzi tak mampu nak join full day. Fadzi cuma sempat join 2 hari saja tu pun tak sampai malam. Tapi ini memang pengalaman baru untuk Fadzi. Tak pernah pernah rasanya Fadzi pergi seminar macam ni. 

Tips Persediaan Untuk Sertai Program Nak Ubah Hidup 2020

Disebabkan Fadzi dah ada pengalaman join program ni, Fadzi nak bagi sedikit tips yang korang boleh apply in case korang nak join next program ini.

1. Cari dan duduk hotel berdekatan dengan tempat program. 

Tahun ini Program NUH2020 dibuat di Setia City Convention Center (SCCC). Fadzi cadangkan untuk mengelakkan penat travel jauh dari rumah dan kalau tak ada transport, korang cari saja hotel-hotel yang berdekatan. Ada hotel yang korang boleh jalan kaki saja ke SCCC.

Nanti Fadzi buat satu artikel untuk senarai nama hotel yang berdekatan dengan SCCC. Nanti korang boleh book awal-awal. Pastikan book seawal mungkin tau. Sebab yang datang nanti ramai. Takut full cepat.

2. Beli Makanan Lunch Dan Dinner Online Delivery

Dalam program NUH2020, hanya yang ada tiket Titanium dan Spire saja yang disediakan dengan lunch dan dinner. Selain daripada tu, korang kena cari makanan sendiri. 

Memang ada food truck dekat luar dewan tapi harga agak mahal juga. Kalau nak pergi makan dekat Setia City Mall yang betul betul dekat sebelah SCCC tu pun boleh jugak tapi lunch hour comfirm akan penuh dengan orang yang datang NUH dan juga orang yang datang jalan-jalan waktu weekend. 

Jadi solution dia, korang boleh beli makanan food delivery. Order awal-awal, kata lah dalam pukul sekian-sekian tolong hantar dekat depan dewan SCCC. Korang boleh join Group Facebook Food Delivery Setia Alam untuk cari orang yang boleh buat service ni. 


Nak Ubah Hidup 2020


3. Duduk Dengan Orang Yang Berbeza Setiap Sesi


Kalau korang daftar dan pergi dengan keluarga atau kawan, pastikan masa masuk dewan korang duduk dekat orang lain. Masa break pun, korang keluar jumpa bertegur sapa dengan orang lain. 

Baru boleh berkenaan dengan ramai orang dan buat networking. Kalau duduk dalam kumpulan yang kita kenal, kurang lah networking nya. Fadzi sendiri hari pertama duduk dengan kawan-kawan. Kurang sikit bercakap dengan orang lain.

Bila masuk hari kedua, Fadzi terpisah dengan kawan-kawan. Nak cari pun malas. Fadzi duduk je merata dan puff terus buat kawan baru. Kalau jenis yang introvert, korang buat buat lah mintak tolong ambilkan gambar. Pastu mesti conversation starts. 


4. Sewa Kereta Atau Cari Nombor Service Hantar Orang 

Fadzi pergi ke SCCC dari Shah Alam drive saja. Alhamdullilah. Tapi kalau korang yang duduk hotel yang agak jauh dari SCCC, Fadzi cadangkan korang sewa kereta dan share dengan kawan-kawan atau kenalan yang jumpa dalam NUH.

Fadzi ada berborak dengan orang orang yang datang NUH. Mostly yang tak ada kereta, kira macam mengadu susah nak dapat servis Grab dekat sini. Possibility sebab orang ramai sangat dan tak cukup Grab yang ada. 

Selain Grab, korang boleh download dan install MyCar terus sebab dekat sini pun ada juga yang buat MyCar. Atau korang masuk Group Facebook Setia Alam dan cari terus orang yang ada buat service hantar orang. Ambil nombor dieorang. Senang.

Options lain, mungkin korang boleh cuba call nombor di bawah ini:

  • Sunlight Unicablink: 1 300 800 222 
  • Public Cab: +603 6259 2020 
  • Blue Cab Malaysia (MPV): +603 8948 2193
Nak Ubah Hidup 2020

5. Toilet Dan Surau 

Toilet dekat sini banyaklah jugak. Diaorang siap prepare extra toilet bergerak tu lagi. Tapi selesanya toilet dekat dewan lah. Waktu break, fuh memang ramai gila orang beratur nak pergi toilet. Bertabahlah korang ya.

Kalau rasa nak tak beratur panjang sama ada untuk ke toilet atau solat di surau, korang boleh keluar waktu sesi seminar tu. Mungkin lah ada termiss sikit sikit apa yang Dr Azizan cakap kan. Tapi tak perlu nak berebut beratur panjang pun waktu tu. Hehehe.

Oh, bagi yang nak solat, korang better bawak telekung dan sejadah sendiri. Lebih selesa dan tak perlu tertunggu-tunggu telekung. Orang ramai gila. Bukan saja orang yang nak solat ramai, orang yang nak lepak tidur pun ramai.


6. Bawa Botol Air Dan Snack

Bawak botol air sendiri. Dalam goodie bag tak disediakan air pun. Tapi korang boleh refill air guna water dispenser yang disediakan di sekeliling dewan. Banyak jugak water dispenser yang diaorang sediakan. Jadi tak perlu risau kalau air korang habis. Refill saja.

Bawa juga snack untuk alas perut. Kadang-kadang Dr Azizan bercakap lebih masa. Kalau contoh dalam jadual seminar start pukul 8.30 pagi hingga 12.30 tengah hari. Kemungkinan besar seminar akan bermula agak lewat sikit dan habis lewat juga.

Jadi prepare lah snack macam roti atau energy bar supaya korang tak rasa lapar sangat. Fadzi pun makan juga dalam dewan tapi jangan lah makan nasi lemak pulak tau hahahaha.


7. Parking RM5 Sahaja

Dekat sekeliling SCCC tu ada 6 tempat parking. Kesemua tempat parking tu hanya RM5 per entry. Duduk lah lama mana pun RM5 saja. Jadi korang jangan lah buat biol parking dekat tepi jalan. 

Menyusahkan kereta lain nak masuk satu. Menyusahkan diri sendiri pun satu. Fadzi ada nampak kereta kena clamp okay. Dah tak pepasal kena bayar nak bukak clamp tu. Huhuhu.   


Nak Ubah Hidup 2020

Setakat ni itu je lah kot yang Fadzi boleh share pasal pengalaman Fadzi join program Nak Ubah Hidup (NUH 2020). 

Apa yang Fadzi boleh katakan, NUH2020 ni boleh dijadikan satu platform untuk korang lebih bersemangat dalam hidup atau untuk lebih maju dalam bisnes. Yang penting, apa yang korang dapat dalam NUH ni, korang kena apply dalam hidup. Kalau tak apply, datang lah NUH 10 kali pun, tak jadi apa-apa pun.

Kalau korang berminat jugak nak join next program Nak Ubah Hidup boleh layari laman web www.NakUbahHidup2020.com.



Post a Comment

12 Comments

  1. Sesekali terinspirasi pergi event macam ni. Kalau tengah down pergi sini boleh naikkan semangat balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Bila masuk dewan, lain macam betul environment dia

      Delete
  2. I lah yang keluar dari circle.. duduk berbeza dengan orang lain setiap hari.. bukan senang nak jumpa orang orang yang pergi NUH2020 ni.. kalau circle blogger itu je la orang yang sama kita jumpa tiap tiap event hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kan. Kena keluar dari circle biasa kita. Terus jumpa orang baru dengan view yang lain

      Delete
  3. terkejut tengok lautan manusia yang nak berjaya dan kaya.. sampai tak jumpa langsung fazi kat sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai sangat orang kan kak aini. Terkejut sekejap

      Delete
  4. beruntung dapat join program nih..selalu ai nampak billboard dia je. semoga terus sukses

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Rezeki waktu tu boleh pergi

      Delete
  5. Memang berbaloi pergi program macam ni, terutama hos by Dr Azizan ni..dulu Sis tak pernah miss semua event dia di Johor, then dah stop...now comeback semula, pasti Sis join kalau ada di Johor nanti...

    ReplyDelete
  6. Ramai juga org join seminar mcm ni kan? Bgs utk bg motivasi pada diri

    ReplyDelete