5 Pilihan Makanan Barat Terbaik di KL, Rindunya Sebab Dah Lama Tak Makan!

Perut kenyang, rasa happy. Memang betul. Jika dah kenyang tu terasa lebih happy dan relaks. Lagi-lagi jika selepas menikmati makanan kegemaran. Antara makanan yang saya suka adalah menu masakan barat. Tapi kadang tu, susah juga nak dapat lokasi western food near me yang berbaloi dan sedap. 


Makanan barat ini sendiri ada pelbagai jenis. Kebanyakannya menjanjikan rasa kenyang dengan rasa yang best saat menikmatinya. Dan antara menu-menu makanan barat yang disukai adalah seperti di bawah ini. 


1. Charlie’s Cafe

kedai makan western food

Image : malaysianflavours.com


Pada mulanya, tempat ini dimulakan sebagai perusahaan sosial oleh seorang Kadazan yang bernama Desonny Tuzan bersama isterinya Debra Leong yang berasal dari Sabah. 


Pasangan ini memulakan Charlie’s Cafe dengan harapan dapat menolong mereka yang tidak bernasib baik, kehilangan tempat tinggal dan terutamanya orang asli. Oleh itu, mereka membeli bahan yang segar terus daripada Komuniti Orang Asli di Malaysia untuk membuat hidangan di restoran mereka. 


Sedikit potongan ayam mereka yang sederhana tetapi enak dibuat dengan bahan-bahan yang segar yang dihasilkan dengan keringat dan air mata orang asli, bukan sahaja keinginan anda akan ditenangkan tetapi hati anda juga akan dihangatkan. 


Dan yang paling baik adalah mereka mempunyai konsep yang sangat unik di mana para pengunjung boleh membayar RM5 sebagai sumbangan dalam bentuk resit di mana ia dapat dijadikan sebagai baucar untuk makanan percuma yang boleh dituntut oleh masyarakat miskin dan yang kurang bernasib baik. 




2. The Steakhouse


kedai makan western food

Image : ninjafound.com


The Steakhouse sangat sesuai untuk pasangan membuat janji temu atau makan malam bersama dengan tempatnya yang lembut dan romantis. Seperti namanya, The Steakhouse sangat terkenal dengan stik mereka dengan kebanyakan daripadanya diperbuat dengan bahan-bahan terbaik yang diimport. 


Dari pembuka selera, hidangan utama dan pencuci mulut, tempat ini pasti akan memuaskan selera anda dan suasana juga sesuai untuk ibu bapa anda. Bukan sahaja stik yang dihidangkan di sini, terdapat beberapa hidangan lain lagi yang anda boleh cuba seperti salad itik, escargot, cod fillet dan banyak lagi. 


Untuk mendapatkan sedikit keselesaan dalam makanan Barat yang sesuai dengan selera anda, cubalah stik mereka untuk perubahan kerana ia boleh dimasak dengan perasa yang minimum dan mereka akan menyediakan beberapa beberapa perasa yang lain dan sos untuk dihidangkan bersama stik anda. 


Untuk melengkapkan lagi hidangan anda dengan rasa yang manis, anda disyorkan untuk mendapatkan Tiramisu Itali Klasik. Tetapi ianya tidak dihidangkan dalam bentuk kek, tetapi di dalam 2 sudu yang diletakkan di atas pinggan. 



3. Kaki Corner 


kedai makan western food

Image : timeout.com



Mencuba untuk kelihatan seperti jenama tempatan dengan baiknya, Kaki Corner telah menjadi kegemaran penduduk sekitarnya selama lebih dari satu dekad. Restoran barat di KL ini merupakan tempat yang sesuai untuk mengadakan perjumpaan keluarga dan juga berkumpul dengan rakan.


Anda akan mendapati bahawa terdapat banyak makanan yang terdapat di dalam menu mereka untuk dipilih oleh anda ketika anda berkunjung ke sini. Anda tidak perlu lagi untuk mencari hidangan Barat seperti Chicken Chop, Chicken Maryland, daging kambing atau lembu, makanan laut, dan spagetti untuk merancakkan lagi malam anda di sana. Harga setiap hidangan sangat berpatutan dan suasana yang sesuai untuk berkumpul, ia juga merupakan pilihan yang terbaik. 




4. Maria’s Steak Café


kedai makan western food

Image : lipstiq.com


Maria’s Steak Cafe merupakan tempat yang bagus dengan pencahayaan dan suasananya yang selesa dan juga sangat terkenal dengan stik dan sempurna untuk menikmati makanan Barat. Jangan lupa untuk mendapatkan semua yang anda ingin nikmati di kafe ini bermula dari pembuka selera hingga pencuci mulut mereka yang sedap. 


Untuk memulakan makan anda di sini, sepotong Rib-eye merupakan pilihan yang baik untuk semua penggemar stik. Ianya dipanggang mengikut kemahuan anda, dan anda juga boleh meminta mereka untuk mencadangkan cara panggangan yang lain. Lebih lembut dan sedap, stik Maria sangat sesuai dengan harganya. Selain Rib-eye, mereka juga menghidangkan Wagyu, Black Angus dan bahkan New Zealand Lamb Cutlets. 




5. SKY 360


kedai makan western food

Image : Jomjalan.com 


Restoran SKY 360 yang terletak di eCity Hotel di One City ini menawarkan pelbagai jenis makanan yang bergaya bufet dengan pemandangan yang indah. Dengan menghadap pemandangan yang indah di Lembah Klang, makan malam anda di sini bersama keluarga sememangnya tidak dapat dilupakan. 


Pada waktu siang, tidak ada lampu yang dinyalakan dan mereka menggunakan pencahayaan semula jadi semata-mata dan anda dapat menikmati pemandangan matahari terbenam jika anda berkunjung ke sana pada waktu senja. 


Dengan pilihan bufet yang terdiri daripada hidangan negara-negara lain semestinya akan terdapat banyak makanan yang boleh anda nikmati, bermula dari makanan sejuk, makanan laut, daging, hidangan Barat, dan banyak lagi. 


kedai makan western food


Terus terang memang rindu sangat-sangat rindu! Terasa nak makan semua menu sedap yang ada di Malaysia. Waktu keadaan yang kurang baik ini membuatkan rasa teringin tu membuak-buak. Nak masak sendiri, faham-fahamlah bukannya setiap masa punya rasa rajin. 


Walaubagaimanapun, rakyat Malaysia agak beruntung kerana punya servis penghantaran seperti Foodpanda Malaysia. Walau di mana jua berada, dapat buat pesanan penghantaran makanan dengan mudah. Lebih menyeronokkan ada pelbagai pilihan makanan hingga tahap rambang mata dibuatnya. Ohya, pasikan status halalnya dulu sebeluma mula buat pesanan.


Post a Comment

4 Comments

  1. fuh semua memang sedap-sedap
    tak sabar nak tunggu PKPD dan covid-19 nih tamat

    ReplyDelete
  2. rindu... sgt2 rindu..

    ReplyDelete
  3. mashaAllah sedapnya,terus lapar jadinya

    ReplyDelete