5 Cara Cegah Penyakit Tangan, Mulut Dan Kaki (HMFD)

5 Cara Cegah Penyakit Tangan, Mulut Dan Kaki (HMFD) | Majoriti sekolah dah bukak kan sekarang. Ramai juga yang Fadzi tengok dekat Facebook duk menghantar anak-anak ke sekolah. 

Serius, Fadzi pun tak sabar nak tunggu Aneeq besar dan pergi ke sekolah. Tapi risau jugak sebenarnya sebab bila bercampur gaul dengan ramai budak, lagi senang nak dapat penyakit terutamanya yang sekarang ni tengah hot, penyakit Tangan, Mulut dan Kaki.

Penyakit Tangan, Mulut Dan Kaki (HMFD)

Hand Mouth Foot Disease (HMFD)

Penyakit Tangan, Mulut dan Kaki atau Hand, Mouth and Foot Disease (HMFD) adalah sejenis penyakit berjangkit yang kebanyakannya berlaku di kalangan kanak-kanak bawah 10 tahun. Ia berlaku biasanya disebabkan oleh satu virus yang bernama enterovirus. Korang ada anak bawah umur 10 tahun? Kalau ada, korang kena ambil tahun tentang  HMFD ni.

HMFD ini boleh berjangkit melalui: 
  • Hingus
  • Air liur (bersin, batuk atau bercakap)
  • Najis
  • Cecair ruam dari kanak-kanak yang dah sedia terjangkit. 

Orang besar macam kita sebenarnya boleh juga kena tapi budak-budak bawah umur 5 tahun yang paling senang nak kena jangkit.

Antara simptom-simptom HMFD ini adalah: 
  • Munculnya lepuhan atau bintik-bintik berair di kawasan mulut, tangan, kaki dan kawasan lampin kanak-kanak. 
  • Di bahagian tekak dan tonsil akan membentuk ulser-ulser kecil. 
  • Demam
  • Sakit tekak
  • Hilang selera makan
  • Sakit kepala

Biasanya penyakit ini akan sembuh dalam jangka masa 5 hingga 7 hari. Tapi, siapa yang nak anak sendiri sakit kan? 5 hingga 7 hari tu bukannya sekejap bagi budak-budak. Anak terseksa, mak bapak pun merana. 

Lagipun dari apa yang Fadzi baca, tak ada vaksin atau rawatan spesifik untuk penyakit ini. Cara yang terbaik adalah untuk mencegah HMFD sebelum berlaku kepada anak kita. Jadi, Fadzi nak kongsikan dengan korang 5 cara untuk cegah penyakit HMFD ini.

5 Cara Cegah Penyakit Tangan, Mulut Dan Kaki (HMFD)

Antara langkah yang boleh dilakukan untuk mengelakkan anak kita daripada dijangkiti oleh HMFD adalah:


Cara Cegah HMFD
1. Basuh Tangan Secara Konsisten 
Pastikan anak-anak dan korang juga amalkan cara cuci tangan dengan betul dan konsisten. Cuci tangan sebelum makan, selepas keluar daripada tandas, selepas keluar rumah dan sebagainya. 


Cara Cegah HMFD
2. Cuci Mainan Dan Alatan Dalam Rumah
Bersihkan segala mainan atau alatan rumah. Kalau korang ada anak kecil, mainan anak dan lantai rumah yang paling penting perlu dicuci sebab itu benda yang diaorang selalu main kan. Cuci benda-benda tersebut menggunakan larutan chlorine based.  


Cara Cegah HMFD
3. Jangan Berkongsi Barang
Pastikan anak-anak korang tak berkongsi barang dengan kanak-kanak lain terutamanya yang telahpun dijangkiti dengan HMFD. Pastikan korang sediakan botol air, sudu, bekas makanan bahkan tuala, pakaian dan permainan yang berasingan. 


Cara Cegah HMFD
4. Lupuskan Najis Dengan Sempurna
Najis kanak-kanak adalah salah satu cara penyebaran HMFD. Jadi sebagai ibu bapa, kita kena pastikan lampin pakai buang dibuang dengan baik atau lampin pakai semula dicuci secara berasingan dengan pakaian yang lain. 


Cara Cegah HMFD
5. Menggunakan Pencuci/Spray Pembasmi Virus
Korang boleh gunakan bahan pencuci untuk membasmi virus enterovirus yang berasaskan klorin. Atau kalau nak lebih mudah korang gunakan saja Thymos® HMFD/Flu Spray. Ianya mampu untuk memberi perlindungan daripada virus enterovirus untuk 10 hari dalam 1 semburan.  

Thymos® HMFD/Flu Spray

Thymos® (cara sebutan betul 'tee-mos') HMFD/Flu Spray adalah satu produk semburan pembasmi kuman yang telah terbukti secara klinikal untuk menghilangkan 99.99% enterovirus iaitu virus yang membawa penyakit HMFD dan juga virus H1N1. Ianya dikatakan mampu memberi perlindungan dalam jangka masa 10 hari dalam hanya sekali semburan. Nah, dah ada cara mudah untuk cegah penyakit tangan, mulut dan kaki sekarang ni. 

Produk ini bukannya ubat tapi lebih kepada sanitizer. Jadi cara penggunaannya adalah dengan spray dekat barang. Korang boleh spray baju macam korang spray perfurm tu. 

Korang tak perlu risau pasal produk ini sebab ianya:
  • Tiada bau
  • Tiada steroid
  • Tiada bahan kimia beracun
  • Tiada alkohol
  • Tidak membahayakan ibu mengandung
  • Tidak bahaya terkena tangan walaupun pada kulit bayi

Cara Cegah HMFD

Thymos® HMFD/Flu Spray Menggunakan Teknologi AirGuard 

Fadzi sebelum ini macam skeptikal sikit macam mana Thymos® HMFD/Flu Spray ini berfungsi sebab tak ada bahan kimia, tak ada alkohol. Jadi macam mana nak cegah penyakit HMFD ini kan?


Teknologi “Self-Sanitizing” (pembersihan automatik) yang telah dipaten ini mengandungi mineral aktif berkualiti tinggi yang menghasilkan ion negative bakterostatik yang menyahfungsikan dan memusnahkan kuman-kuman dan patogen sebelum ia berpeluang menyerang. Mineral aktif ini akan cas semula secara automatik apabila terdedah kepada udara, maka sekali semburan boleh tahan 10 hari.

Cara Cegah HMFD

Antara cara yang korang boleh guna Thymos® HMFD/Flu Spray adalah:

  • Spray 3 hingga 4 kali pada barang-barang mainanan dan sapu dengan kain untuk perlindungan 10 hari
  • Sembur pada pakaian sebagai antibody
  • Sembur pada udara untuk membasmi kuman dan untuk udara yang lebih segar 

Fadzi sendiri guna Thymos® HMFD/Flu Spray pada mainan Aneeq, sofa, plushies, beg dan juga pada baju Aneeq. 

Sebenarnya sekarang baru Fadzi macam terfikir kalau pergi makan dekat luar, kerusi baby yang Aneeq duduk tu mesti dah tercemar dengan macam-macam jenis kuman dan virus. Biasanya Fadzi cuma kesat guna baby wipes je tapi fikir semula baby wipes tu tak cukup untuk menghilangkan kuman dan virus. Jadi, lepas ini Fadzi akan beringat selalu nak bawa Thymos® HMFD/Flu Spray ini ke mana-mana Fadzi pergi.

Lagipun saiz botol dia pun kecil dan slim. Muat kalau nak masuk dalam beg ataupun poket seluar. Lebih mudah kalau macam tu.  

Cara Cegah HMFD

Kalau tengok pada harga, bagi Fadzi agak berbaloi juga dengan fungsinya mencegah penyakit tangan, kaki dan mulut serta flu. Harga sebenarnya adalah RM75. Tapi sekarang korang boleh dapatkan Thymos® HMFD/Flu Spray dengan harga RM69.90 di Guardian. 

Kalau korang perlukan maklumat lanjut lagi pasal Thymos® HMFD/Flu Spray ini, korang boleh tengok website, Facebook ataupun Instagram Thymos. Fadzi share link dekat bawah:  

Website | Facebook | Instagram


Malaysian Distributor: http://www.enapakmarketing.com/ atau https://www.facebook.com/enapakmalaysia/

Question of the Day

Korang pernah tau ke tak tentang penyakit tangan, kaki dan mulut sebelum ini? Ada pengalaman terkena atau sesiapa yang terdekat terkena penyakit ini?


Post a Comment

32 Comments

  1. Melampau- lampau virus ni skrg kan..makin ramai yang berjangkit..harap ada solution..kena put more extra effort terhadap kebersihan..buat masa ni elakkan dari bawak anak- anak ke tempat orang ramai yang dikhuatiri terdapat virus seperti di kolam renang, shopping mall, taman permainan..x salah kalau berehat di rumah sahaja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah lama tak bawak aneeq keluar ni kak SA. Nak beli groceries pun husband je yang keluar beli sorang-sorang. Punya nak elak

      Delete
  2. Penyakit ni sedang menular skarang so the best way untuk elakkan penyakit ni adalah dengan menjaga kebersihan diri & jangan suka-suka nak kongsi barang dengan orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Orang dewasa pun boleh kena sekarang ni. Lagi lah menakutkan

      Delete
  3. Memang bahaya skrg..ibu buapa pun ada yg mengambil langkah utk kuarantin didalam rumah daripada nak keluar ke mana-mana...

    Sally pernah juga dengar pasal Thymos, ade suruh kakak beli utk anak buah harituu...senang nak jaga daripada nak basuh semua benda kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai jugak yang pm Fadzi pasal Thymos ni sebab nak tanya beli dekat mana lagi. Dieorang kata dekat Guardian banyak yang habis stock

      Delete
  4. kebersihan tu utama.
    sama2 jaga agar persekitaran anak-anak semua bersih.
    kat skola rendah pun dah merebak jangkitan ni :(
    kat melaka kan agak tinggi peratusan nyer.
    anak-anak aida memang aida cek tiap hari, termasuk la syuhada tu yg da darjah 5. mana le tau kan.
    kak Nurin, asrama, lagi la aida risau tahap maksima!
    skang katanya da merebak ke org dewasa!!!
    moga cepat la virus ni pergi jauh2. sama-sama jaga kebersihan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan takutnye. Lagi takut bila sekarang ni penyakit ni dah boleh berjangkit dekatorang dewasa. Dah la tengah pregnant ni lagi la takut

      Delete
  5. kalau resdung boleh ke guna ubat ni? klu boleh rasa cam nak beli jugak lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang resdung ada produk lain under thymos ni kak lily

      Delete
  6. penyakit ni mmg tgh meningkat...yg ada ank kecik tu kena extra lebih skit penjagaannya...tp tula org dewasa pn bole juga berjangkit..kesian kalo yg baby2 or ank kecik kena....smoga dijauhkan la....kdg2 certain makbapak tk prihatin cara2 utk mencegahnya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelik kan penyakit budak budak tapi orang dewasa pun boleh kena

      Delete
  7. tu la bahaya bila tengok kesan HFMD ni..sampai ada yang meninggal..ni pun dah jarang keluar..jarang waktu tertntu..bila keluar bawk segala barang diaorang..kena cari thymos ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan. Fadzi pun jarang nak bawak anka keluar sebab penyakit ni la

      Delete
  8. Bagus ada Thymos ni yang membasmi virus HFMD dengan efisien. Senang je kan, spray je dkt bahagian yg terdedah, especially badan anak2 dan permainan mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah betul. Mudah dan senang nak bawak ke mana mana

      Delete
  9. Thymos ni sekarang tengah ramai yang cari sebab dekat guardian asyik sold out shj.. jadi kena beli on iine cuma lambat sikitla , produk ni mmg bagus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli online tu lambat kan. Kesian ramai yang duk mencari sekarang ni

      Delete
  10. Seram bila tgk ianya cepat menular. Nampak biasa tapi sangat merbahaya kan. Kesian kat anak kalau terjangkit nak sembuh amik masa yg lama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan. Harap harap anak tak kena la benda ni

      Delete
  11. Semakin hari semakin meningkat kes hfmd nih kan.sebagai parents memang kena menitikberatkan kebersihan anak anak kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Risau jugak bila baca ada parents yang masih slamber bawak anak ke mall even anak sakit

      Delete
  12. Fuh makin menjadi-jadi penyakit ni sekarang. Parents kena berhati-hati lebih sikit. Memang kena utamakan kebersihan walau apa pun.

    ReplyDelete
  13. takut sangat dengan HFMD ni sebab senang berjangkit. lagi takut bila dah catat kematian. semoga anak2 dilindungi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut kan bila dengan ada kes kematian disebabkan hfmd ni

      Delete
  14. Sekarang ni mcm2 penyakit yg dihadapi kanak2 sebab dlm usia ni imun badan dorang tak kuat lagi dan kita sebagai ibubapa terpaksa berhati2 bila mahu membawa anak2 kita keluar bertemu dgn orang ramai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Batul tu kak halimah. Seakrangni pun saya jarang bawak anak keluar

      Delete
  15. memang anak-anak kecil kene berjaga2 sekarang ni, sepupu pon dah kena penyakit ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai kesian dekat sepupu awak. Nampak gaya bila kena dekat budak budak memang sakit

      Delete
  16. Mencegah lebih baik dari merawat kan..akak guna antabax sanitizer spray saja..tapi ok la untuk prevent apa yang patut kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kite jadi mak mak ni sanggup je buat pape untuk anak.

      Delete