Dari Blogger Ke Ghostwriter

November 01, 2019
Dari Blogger Ke Ghostwriter | Dulu Fadzi rasa pelik sangat macam mana sesetengah blogger yang asalnya cuma blogger biasa lama kelamaan boleh jadi usahawan terkenal, pelakon, selebriti, SEO consultant dan pekerjaan-pekerjaan yang bagi Fadzi wow lah.

Padahal, asalnya mereka ni cumalah seorang blogger, yang menulis dari rumah. Tup tup diaorang jadi something yang berbeza dari dunia blogger. Dari situ Fadzi slowly cuba keluar dari comfort zone dan cuba bidang baru - ghostwriter. 

Servis ghostwriter Malaysia

Dari Blogger Ke Ghostwriter

Tak dinafikan kerja blogger ni kalau ada rezeki, memang masyuk. Kerjanya cuma menulis di blog sendiri. Yang lebih sikit, datang event, tangkap gambar, ambil video, tulis caption dan letak di media sosial.

Antara media sosial yang penting untuk blogger adalah Facebook dan Instagram. Kalau yang lebih bagus lagi bila blogger menggunakan platform Twitter dan Youtube sebagai cabang yang berbeza dari blogger sedia ada.

Tapi yang lebih lagi bila blogger berani cuba masuk ke dalam platform Pinterest dan juga LinkedIn. Tak ramai blogger yang ada media sosial Pinterest dan LinkedIn sepanjang pemerhatian Fadzi. 

Mungkin masih ramai yang tak tahu Pinterest boleh jadi sumber trafik ke blog kita. Dan LinkedIn pulak boleh jadi lubuk mencari job untuk penulisan blog. Kalau yang tahu pun mungkin tak ada masa untuk invest masa belajar pasal Pinterest dan LinkedIn ni - macam Fadzi :D 

Ghostwriter

Gostwriter adalah individu yang menulis bagi pihak orang lain. Individu ini adalah seorang penulis yang diupah oleh orang lain untuk menghasilkan bahan penulisan.

Antara bahan-bahan penulisan yang boleh dihasilkan oleh seorang ghostwriter adalah:
  • Artikel untuk website dan blog
  • Copywriting untuk media sosial
  • Copywriting untuk iklan
  • Buku fizikal
  • e-Book
  • Dokumen-dokumen penting
  • Surat-surat rasmi
  • Borang permohonan
  • Tukar audio kepada teks
  • Penterjemahan
  • Dan banyak lagi


Kursus Pendek Ghostwriter

Sekarang ni, Fadzi dah mula berjinak-jinak dengan ghostwriting. Asalnya Fadzi dah lama nak join satu kursus pendek Ghostwriter ni. Dari tahun lepas mungkin. Tapi banyak betul alasan yang Fadzi bagi pada diri sendiri.

Antara alasan yang selalu Fadzi bagi:
  • Duit tak cukup nak join kursus pendek ghostwriter 
  • Tak yakin boleh dapat job ghostwriter lepas join kursus pendek
  • Tak yakin dengan content kursus pendek ghstwriter tu
  • Tak rasa berbaloi duit yang di invest dalam kursus pendek ghostwriter
Ada banyak lagi lah. Tapi malas nak taip. Takut bagi kesan negatif pada korang pulak. 

Tapi ada satu hari tu, tak tahu kenapa Fadzi tergerak sangat hati ni nak join kursus tu walaupun banyak sangat alasan. Dan dalam masa yang sama, kursus tu pun dah naik harga. Awal-awal dulu harganya jauh lebih murah.

Jadi Fadzi cuba join. Kursus tu 2 hari secara online. Ada 5 task yang diberikan untuk 2 hari. Ada jugak nota-nota yang berguna diberikan sebagai panduan permulaan.

Task yang paling susah Fadzi rasa adalah untuk promosikan servis ghostwriter yang Fadzi baru nak mula ni. Fadzi seorang yang pemalu. Lagi malu bila nak promote servis yang dibuat.

Tapi Fadzi keluar dari comfort zone dan cuba jugak habiskan semua task. Dan dalam masa menghabiskan task tu, ada kawan-kawan dalam Facebook yang bertanya rate card untuk servis ghostwriter ni.

Fadzi terkejut. Tak sangka. Excited. Semua ada. Ini permulaan yang sangat baik. Ada yang terus ambil servis Fadzi dan ada juga yang 'seen' kan saja PM Facebook Fadzi lepas dapat rate card.

Semua tu Fadzi anggap sebagai dugaan, ujian dan pengajaran. Yang penting jangan putus asa mempromosikan servis upah menulis dan jangan malu dengan apa yang Fadzi buat.

Servis ghostwriter Malaysia

Pengalaman Baru Sebagai Seorang Penulis Upahan

Menjadi seorang penulis upahan ni memang satu pengalaman yang baru bagi Fadzi. Pengalaman yang Fadzi rasa macam tak percaya pun ada. 

Sejak hari pertama Fadzi masuk ke bidang ni, dah dapat pertanyaan berkenaan dengan servis. 

Minggu pertama dah dapat secure job untuk menulis artikel bagi blog.

Minggu ketiga dah dapat peluang untuk menjadi salah seorang ghostwriter yang akan menghasilkan buku dengan menukar video ke dalam teks. 

Tak sangka Fadzi akan dapat pengalaman macam ni. Nervous memang nervous. Ye lah kan. Keluar dari comfort zone. Buat sesuatu yang agak luar biasa dari kebiasaan. Tapi InsyaAllah Fadzi akan buat yang terbaik.

Kalau korang sebagai seorang blogger yang nak cuba sesuatu yang di luar dari kebiasaan berblog, korang boleh cuba dengan menjadi ghostwriter dulu. Basic kita sama - menulis.

Tapi bila korang dah terjebak dalam ghostwriter ni, korang akan tecengang. Sebab bidang ghostwriter jauh berbeza dari berblogging. Peluang ghoswriter lagi luas. Bukan setakat untuk dapat duit tapi dalam masa yang sama untuk dapat ilmu.

Incase korang berminat untuk join kursus yang Fadzi join tu, korang boleh klik dekat sini - Kelas Online Ghostwriter Junior.

 Kelas Online Ghostwriter Junior

You Might Also Like

22 comments

  1. Macam menarik, rupa2 ghost writer ini banyak manfaat di alam maya ini. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang banyak manfaat. Manfaat untuk ghostwriter itu sendiri dan manfaat kepada sesiapa yang mengambil servis mereka

      Delete
  2. Makin bercabang-cabang dah bidang penulisan ni ye. Ghost writer pula. Baru saya tahu. Ni sesuai untuk orang2 yang tak menyempat nak create penulisan dia sendiri la ni. Boleh jadi peluang menambah pendapatan secara part time.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kita tenogk betul betul, hasil penulisan ni besar impak dia sebenarnya

      Delete
  3. This is actually quite fast earning way and many writers indeed doing this and to save time hire ghostwriter mmg save time

    ReplyDelete
    Replies
    1. True that. Win win situation for both parties

      Delete
  4. Teringin ! Tapi mek terkekang dengan kerja hakiki. Ada juga cuba nasib tapi rasanya tak boleh nak pikul. InsyaAllah untuk fadzi dan yang lain semoga rzeki kalian di sini juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah terima kasih banyak banyak. Mek Yunie kalau berminat, boleh cuba manage time dulu.

      Delete
  5. pernah jadi ghost writer jugak. Bagusnya dapat tambah ilmu menulis walaupun tidak tertulis nama kita pada artikel itu. btw bagusnya ada class online tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Setuju sangat bab dapat banyak ilmu walaupun kita tak dapat recognition tu

      Delete
  6. memang menarik..boleh la kalau nak cuba sesuatu yang baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam macam benda baru yang kita boleh cuba. Tinggal nak tak nak je kan

      Delete
  7. Wah tahniah Fadzi. Sebenanr ghostwriter ni banyak manfaat yang kita dapat. Bayaran pun lebih tinggi. Nak jugak jafi ghostwriter tapi macam Fadzi cakaplah macam2 alasan kan. Tahun ni mungkin tak kot. Tahun in shaa Allah nak cuba juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih mimie. Saya pun tak sangka hasil penulisan ni boleh dijual tinggi

      Delete
  8. Tahniah dah jadi Ghostwriter... memang seauai untuk mereka yg suka menulis dan nak tambah kewangan serta ilmu.

    ReplyDelete
  9. tahniah! saya rasa saya masih belum layak hehe. satu lagi mungkin saya kekurangan masa. sebab blog sekarng pun susah nak cari masa untuk menulis. terima kasih atas perkongsian ya.

    ReplyDelete
  10. Bagusnya ada usaha utk mempelbagaikan minat menulis, dr blogger terus ke ghost writer, dlm masa yg sama dpt mengasah skill dlm bidang penulisan. Sis minat..tapi tu lah..mcm2 alasan nak bagi ni..hehehe

    ReplyDelete
  11. Wahhh blogger sekarang makin dipercayai oleh orang untuk menjadi penulisan ghost writer tapi ini pertama kali kita dengar hehehehe menarik kalau dapat sumber pedapatan bagus apakan...

    ReplyDelete
  12. Best tau jadi ghost writer ni, income pun agak baik juga. Dulu pernah jadi ghostwriter tapi, kekangan waktu buat saya jadi blogger je.. hehe

    ReplyDelete
  13. Istilah sekarang ghost writer, kalau dulu dipanggil apa ye? Freelance writer ke?

    ReplyDelete
  14. tahniah, dulu pernah dengar gak pasal ghost writer, teringin nak cuba. tapi masa memang tak sempatlah nak buat

    ReplyDelete

Followers