10 Menu Vegetarian di Pulau Pinang, Untuk Mereka Yang Tak Makan Daging!

Walaupun rata-rata menu daging merupakan antara menu yang sering mendapat sambutan, tapi tak semua orang suka makan daging. Malah ada yang sama sekali tak makan daging dan lebih kepada makanan laut ataupun sayur-sayuran.


Corak pemakanan seseorang itu hak masing-masing dan bagi mereka yang lebih gemarkan menu sayuran, di sini dikongsikan 10 menu dan lokasi tempat makan untuk pengemar vegetarian untuk negeri Pulau Pinang.



#1. SUPE Vegan - George Town

Restoran Jepun Vegan menyajikan sushi vegan, roti tangan, tempura, nasi goreng dan mi, mi sup, dan bubur. Duduk di atas tikar tatami atau kerusi makan biasa. Est. 2013 dahulu sebagai Sushi Kitchen (pemilikan berbeza).

Alamat: 12 Gat Lebuh Acheh, Georgetown, Penang, Malaysia


#2. Sushi Kitchen Gurney Plaza

Adakah anda menginginkan masakan Jepun tetapi enggan merosakkan diet vegetarian anda? Sushi Kitchen adalah penyelesaian terbaik untuk anda! Tidak ada tempat lain yang melakukannya seperti mereka, menyajikan masakan Jepun dari sushi roll hingga udon.

Alamat: Gurney Plaza, 03-82, 170, 10250 George Town, Penang.


#3. Mews Cafe

MEWS CAFÉ menyajikan makanan Melayu yang disediakan dengan bahan-bahan tempatan segar. Pengunjung boleh memilih untuk menjamu selera dalam suasana berhawa dingin yang selesa atau di kawasan terbuka. Kafe yang enak disajikan semua disediakan dengan sos dan rempah buatan sendiri, tanpa penggunaan MSG.

Alamat: 77, Muntri St, Georgetown, 10200 George Town, Penang



#4. The Leaf Healthy House

Restoran vegetarian yang didirikan pada tahun 2011 ini yang terdapat di Penang Road ini mempunyai suasana hijau sementara di bahagian dalamnya sangat selesa. Terdapat ramai pekerja yang pergi ke sini untuk makan tengah hari.

Kedai ini tidak menggunakan gluten, MSG, perasa, pewarna tiruan, gula putih, dan garam putih, mereka memilih untuk menggunakan rempah tertentu sahaja. Menu yang terdapat di sini adalah gabungan makanan Barat dan Timur, ada nasi, mi, spageti. Apa yang disyorkan ialah Nasi Ulam - nasi kukus dengan campuran ramuan dan rempah

Alamat: 5, Lebuh Penang, George Town, 10200 George Town, Pulau Pinang.


#5. Zen Xin Vegetarian

Makanan vegetarian moden mempunyai pelbagai jenis variasi dan rasanya lebih sedap. Restoran ini sangat terkenal kerana rasa hidangan vegetarian tidak kalah dengan hidangan biasa yang mengandungi daging. Sebilangan besar makanan adalah Makanan Cina.

Alamat: 42, Jalan Nagor, 10050 George Town, Pulau Pinang.


#6. Idealite


Idealite merupakan salah satu restoran yang terkenal, ia mempunyai cawangan di Malaysia Timur dan Utara dan sehinggalah ke Singapura. Kebanyakan orang berpendapat bahawa makanan vegetarian tidak kaya dengan nutrien, tetapi makanan di Idealite mengandungi karbohidrat, protein, lemak, vitamin, serat, mineral, dan air.

Alamat: 3f 60, Plaza Gurney, Persiaran Gurney, 10250 George Town, Pulau Pinang.


#7. Yi Ke Shu

Dengan konsep kafe yang menjual kopi, makanan Barat, dan pencuci mulut, Yi Ke Shu cuba menawarkan makanan vegetarian kepada kalangan orang muda. Menu yang sangat menarik dengan reka bentuk dalaman kafe yang menawan. Terdapat juga tempat khas untuk produk buatan sendiri dan organik.

Makanan yang disyorkan di sini adalah tahu goreng dengan sos manis dan masam, mi cendawan buatan sendiri, pizza petani, dan nasi sos merah. Selepas makan, anda juga boleh mencuba pelbagai jenis kek yang terdapat di kafe ini.

Alamat: 29-1-57, Jalan Paya Terubong, Golden Triangle, 11900 Penang.


#8. Janxden Greenlife

Sekiranya anda ingin mencuba campuran makanan Barat dan Asia, Janxden Greenlife merupakan tempatnya. Menu yang terdapat di kafe ini semuanya merupakan buatan sendiri, dari nasi, bubur, spageti, makanan sampingan, makanan ringan, sehinggalah minuman.

Anda pasti akan keliru apabila melihat terdapat begitu banyak menu. Antara yang disyorkan ialah Bubur Brokoli, pulpa lembut yang dicampurkan dengan brokoli.

Alamat: 50, Jalan Chow Thye, George Town, 10050 George Town, Pulau Pinang.



#9. Evergreen Vegetarian House

Evergreen Vegetarian House merupakan restoran yang menyediakan hidangan vegetarian dan juga menggunakan sistem layan diri. Pilih hidangan anda daripada 30 hidangan vegetarian yang terdapat di sini termasuk kangkung goreng, roti kukus, ladu, tauhu, dan pelbagai lagi.

Antara harga yang biasa dicecah oleh pelanggan ialah sekitar RM10 untuk tiga hidangan termasuk nasi.

Alamat: 39 A, Jalan Cantonment, 10250 George Town, Pulau Pinang


#10. Holy Guacamole - Love Lane

Mungkin satu-satunya restoran Mexico yang terdapat di sini, Holy Guacamole mempunyai quesadilla, burrito, fajitas, pizza, dan taco yang boleh disajikan di Naucalpan.

Makanan di sini tidak sepenuhnya vegetarian, tetapi terdapat pilihan vegetarian, dan dengan muzik live pada waktu malam, ia adalah tempat yang anda tidak mahu ketinggalan.

Alamat: 65, Love Ln, Georgetown, 10200 George Town, Penang

Itulah dia 10 lokasi menu vegetarian di Pulau Pinang. Tapi sebelum buat sebarang pesanan pastikan dulu restoran itu benar-benar sesuai dan ada status Halal kerana perkongsian restoran di atas ini bersifat menyeluruh mengikut masyarakat kita yang berbilang kaum.



Untuk lebih mudah dan selamat, boleh buat pesanan online melalui aplikasi Foodpanda. Melalui food delivery penang oleh Foodpanda ini ada pelbagai menu yang sesuai termasuk untuk mereka yang bukan pecinta daging.

Dan untuk setiap menu tersebut memang ada info untuk restoran dan sajian yang dipamerkan. Bolehlah lihat status halalnya juga.



Post a Comment

2 Comments

  1. Banyak rupanya cafe yang menyediakan menu vegetarian.. Nice sharing

    Hadir sini follow blog Fadzi,
    #753 jemput follow husniey juga ya

    ReplyDelete
  2. sy ni sebab malas masak hari2 order food panda lol

    ReplyDelete