Jual Dan Beli Buku Terpakai di Bookup.my

Jual Dan Beli Buku Terpakai di Bookup.my | Tahun lepas bulan Disember keluarga aku pindah rumah. Rumah baru dekat kampung lebih kecik dari rumah lama. Tapi barang rumah lama tu bapak gila banyak, tak tahu mana nak sumbat semua. Dalam banyak-banyak barang tu, buku saje dah penuh separuh lori 3 tan. Kesian ibu kena kemas. 

Jual buku lama

Jual Dan Beli Buku Terpakai di Bookup.my

Tengah pening fikir apa nak buat dengan buku-buku tu, aku terjumpa pulak satu laman web ni. Tempat untuk jual dan beli buku terpakai -- Bookup. Macam -macam jenis buku terpakai boleh dijual dan dibeli dekat sini.  Oh oh, sekarang ni kalau korang daftar, korang akan dapat voucher RM2 untuk digunakan waktu membeli buku dekat sini. 


Jual buku lama

1. Daftar Akaun Bookup.my

Cara nak daftar, macam biasa -- belah kanan atas ada link untuk daftar SIGN UP HERE. Lepas tu, korang akan dibawa ke page macam kat atas ni. Terus klik CONTINUE.

Jual buku lama

Letak lah segala maklumat pasal diri korang dalam form tu dan klik CONTINUE. Dah siap! Lepas tu korang dah boleh mula menjual atau membeli buku-buku terpakai melalui Bookup.

Jual buku lama

Bila dah ada akaun dengan Bookup ni, lebih senang nak buat urusan jual dan beli buku terpakai. Sign in melalui Login/My Account link dekat atas belah kanan (dalam gambar kat atas) dan bahagian Returning Customer.

Jual buku lama

2. Pilih Nak Jual Buku Atau Nak Beli Buku Terpakai

Pilih "I want to BUY' kalau korang nak beli atau "I want to SELL" kalau korang nak menjual. Bila korang pilih "I want to BUY", korang akan dibawa ke satu page penuh dengan senarai buku-buku yang masih ada untuk dibeli. Dan kalau korang pilih "I want to SELL", korang akan dibawa ke satu page yang menunjukkan cara-cara untuk menghantar buku korang.

Team Bookup sangat-sangat teliti dalam memastikan buku korang beli nanti berada dalam keadaan yang baik. Sebab tu dieorang ada rules yang akan memastikan pembeli-pembeli mendapatkan buku yang berkualiti dengan harga yang jauhhhhhhh lebih murah daripada pasaran. Sebelum korang nak jual buku-buku terpakai korang tu, tengok dulu buku-buku tu menepati piawaian tak.
  • Bukan buku yang difotostat
  • Buku mesti ada ISBN
  • Bukan workbooks/study guides/majalah
  • Tak rosak akibat air atau asap
  • Buku lengkap (Bilangan muka surat cukup atau tidak terkoyak)
  • Buku masih dalam keadaan elok berbinding 

Kalau korang nak beli buku-buku terpakai dengan harga yang murah, korang boleh terjah ke Bookup.my ni. Ramai yang PM Facebook dan ada juga yang komen serta email tentang nak jual buku ni pada aku. Bukan setakat sebuah dua buku lama yang nak jual tapi berpuluh-puluh malah ada sampai satu bilik penuh nak jual pada aku.

Ya ampun. Aku tak beli buku-buku lama ni. Tak mampu aku. Sila baca dekat sini dengan betul ya. Kalau korang ada buku-buku lama untuk dijual, korang boleh terus ke website bookup.my atau Facebook Bookup.my dan korang boleh tanya direct pada mereka.

Tapi kalau korang rasa macam nak beli buku-buku baru dengan harga yang jauh lebih murah, aku cadangkan korang pergi beli dekat website BookCafe (klik sini)

Beli buku online

Dekat sini macam-macam jenis buku yang korang boleh jumpa termasuklah novel, fiksyen, buku resepi, buku untuk kanak-kanak dan remaja, buku rujukan sekolah dan IPT dan buku untuk bisnes pun ada. Harga dekat sini pada aku lebih murah dari tempat-tempat lain. Boleh klik sini untuk tengok tajuk-tajuk buku yang ada di BookCafe.


Post a Comment

20 Comments

  1. saya banyak koleksi buku..tak tau pulak nak jual atau tidak!

    ReplyDelete
  2. Hero Borneo -- Kalau dah tak pakai or tak guna, better jual je. Alang-alang kita tak pakai, jual dekat orang lain. Mane tahu buku tu berguna untuk orang lain kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum bang..boleh tolong publish bagi sesiapa yg berminat untuk membeli majalah mastika jilid 2 Dan masih di dalam keadaan baik boleh wassap saya di 016-3494582

      Delete
  3. mcam mne pula dengan nk menjual? mereka dtg ambik sndri atau kite hntr ke mereka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Han,

      Kalau ikutkan FAQ, diaorang boleh arrange orang untuk pick up dari rumah seller tapi semenanjung malaysia je.

      As long you have books amounting more than RM250 quoted by us, your books will be picked up by us for free from your doorstep. (West Malaysia only)

      Delete
    2. Boleh ambik kt kedah x before 5jan17 ni ? Sorry urgent, nak kosongkan rumah.. Buku byk sgttt

      Delete
    3. Hi Anonymous,

      Boleh contact diaorang terus dekat email mybookup@gmail.com ya

      Delete
  4. Hi Fadzi,
    Harga buku utk jual tu mcamana pulak ya..? Kita tetapkan atau..? ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai arbaayah, mula-mula kite akan tetapkan dulu harga buku tu tapi nanti team dieorang review lah harga tu ok ke tak.

      Delete
  5. salam...sy mencari buku berkaitan dengan undang2 perniagaan...ade tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayu boleh cari dekat website die. banyak buku second hand macam-macam jenis dekat sana. mungkin ada buku yang ayu cari tu jugak

      Delete
  6. Jika buku yang nak dijual mengalami sedikit kerosakan seperti di bhgian cover, adakah ia blh diterima? Isi kandungan buku masih elok dan boleh dibaca.

    Kenapa bila saya cuba utk buka bookup.my tidak berjaya?

    Boleh berikan saya no utk dihubungi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau buku rosak cover saya tak pasti boleh atau tak. cuba contact dieorang melalui email mybookup@gmail.com

      Delete
  7. Salam. Hi. Kalau buku kita nak jual tu ada nama kat page depan boleh ke? Hehe. Biasa lah zaman budak dulu suka tulis nama kat semua buku. Tapi buku tu elok terjaga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je. Asalkan keadaan buku tu elok, ok je. Lagipun orang memang tau buku yang dijual dekat Bookup.my ni second hand punye :)

      Delete
    2. Sesiapa mahu membeli majalah mastika jilid 2 boleh wassap saya di 016-3494582..admin tlg k..

      Delete
    3. Sesiapa mahu membeli majalah mastika jilid 2 boleh wassap saya di 016-3494582..admin tlg k..

      Delete
  8. Saya mempunyai dan ingin menjual buku teks semasa belajar di university dulu.0122844426. email lyanarazak@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Buku ada banyak, ada yang dah tak baca pun, tapi tu laa... nak jual sayang la pulak

    ReplyDelete