Cara Memulakan Bisnes Penternakan Kambing

January 09, 2020


Cara Memulakan Bisnes Penternakan Kambing | Hari tu Fadzi ada nampak iklan dekat TV masa tengah tengok Malaysia Hari Ini. Tak ingat iklan Nona ke iklan Majalah 3. Tapi iklan tu pasal penternakan kambing.

Terus Fadzi teringat nak baca balik ebook Rahsia Kambing. Ebook Rahsia Kambing ini sebenarnya adalah satu panduan yang cukup lengkap bagi sesiapa saja yang baru nak memulakan penternakan kambing. 

Cara Ternak Kambing

Kiranya penulis dah cerita dari awal cara buat kandang, beli kambing sampailah cara jual kambing dan extra income yang boleh dapat melalui penternakan kambing ni.

Cara Memulakan Bisnes Penternakan Kambing 

Banyak info, ilmu, rahsia serta pengalaman sebenarnya yang telah penulis dah masukkan di dalam ebook ini. Kalau korang nak tahu, penulis adalah seorang penternakan kambing yang dah berjaya mengembangkan bisnes penternakan kambing beliau.

Antara perkara yang korang boleh dapat dalam ebook ini nanti adalah :-
  • Bagaimana mencari sumber modal bagi projek penternakan korang.
  • Tips pemilihan baka kambing untuk memulakan projek penternakan korang.
  • Bagaimana membina kandang dengan kos yang rendah.
  • Bagaimana menyediakan bekalan makanan yang mencukupi dengan kos yang rendah untuk ternakan korang.
  • Bagaimana memerah susu kambing dengan betul.
  • Bagaimana menyambut kelahiran kambing
  • Gejala-gejala atau penyakit-penyakit yang selalu dihidapi oleh kambing dan bagaimana cara merawatnya.
  • Bagaimana memasarkan ternakan kambing korang.

Isi Kandungan eBook Rahsia Kambing

Dalam ebook ini ada beberapa topik yang penulis dah kupas habis-habisan. Semuanya bagi Fadzi sangat berguna bagi yang baru pertama kali nak bermula menternak kambing. Ataupun bagi yang bermasalah dalam penternakan kambing.

1. Kenapa Kambing?

Pada bab permulaan ini, penulis kongsikan serba sedikit info berkaitan sejarah kambing serta apakah  7 kelebihan penternakan kambing berbanding ternak-ternakan lain.

2. Modal & Sumber Kewangan

Terdapat 4 cara yang boleh korang gunakan untuk mendapatkan sumber kewangan, dan sedikit penerangan mengenai sistem penternakan.

3. Tenaga Kerja - Siapa Nak Jaga?

Menjadi satu dilema yang besar, terutama sekali kepada korang yang masih bekerja makan gaji tetapi dalam masa yang sama, mahu memulakan projek penternakan kambing ini secara sambilan. 

Dalam bab ini, penulis kongsikan 2 cara yang boleh korang gunakan untuk mencari orang menjaga ternakan korang.

4. Kandang Kambing

Ada banyak perkara yang perlu korang pertimbangkan apabila hendak membina kandang kambing. Dalam bab ini, korang terangkan secara terperinci tentang 10 perkara penting berkaitan kandang yang perlu korang tahu sebelum membinanya. 

Penulis juga kongsikan beberapa gambarajah bentuk kandang kambing. 

5. Makanan Kambing

Untuk menghasilkan kambing yang bermutu dan memenuhi ciri-ciri 3G , faktor pemberian makanan adalah faktor yang penting.  Dalam bab ini, penulis ceritakan tentang 4 jenis makanan yang boleh korang jadikan makanan kambing. 

Malah, dalam bab ini, penulis siap tunjukkan juga secara bergambar, langkah-demi-langkah menanam rumput khas yang sememangnya adalah merupakan sumber utama makanan kambing. 

Dengan menanam rumput ini, korang akan dapat menjimatkan sebahagian besar kos makanan kambing.

Cara Ternak Kambing
ebook Rahsia Kambing - Dapatkan panduan lengkap memulakan perniagaan menternak kambing. Klik sini.


6. Baka Kambing

Kambing ini memang ada banyak jenis dan baka. Jadi, dalam bab ini, penulis kongsikan tentang 5 jenis baka kambing yang selalu di jadikan baka permulaan serta, bagaimanakah untuk memilih baka yang terbaik? 

Sebenarnya, ada teknik khas untuk memilih seseekor kambing itu, untuk dijadikan baka. Perkara ini sangat penting, sebab, kalau korang silap pilih baka, maka kambing-kambing yang dilahirkan selepas itu, akan kurang berkualiti, kurus, dan mudah mendapat penyakit.

7. Pembiakan Kambing

Dalam bab ini, penulis terangkan secara terperinci tentang tempoh biang, tempoh bunting serta proses melahirkan anak. Turut diterangkan tentang perkara-perkara yang perlu dilakukan selepas kelahiran anak dan bagaimana menguruskan anak kambing yang baru lahir.

8. Masalah Kambing

Senarai penyakit-penyakit kambing serta cara bagaimana merawatinya.

9. Teknik Memerah Susu

Ini paling seronok, penulis tunjukkan secara bergambar, bagaimana untuk memerah susu kambing dengan betul. Sebab, kalau silap perah, mahu kena terajang dengan kambing nanti.

10. Pengurusan Kambing

Jadual harian di dalam menguruskan penternakan kambing.

11. Pemasaran

Bila kambing dah banyak, mestilah korang nak jual pulakan? Jadi, dalam bab ini, penulis senaraikan 8 kaedah dan saluran yang boleh korang gunakan di dalam memasarkan hasil penternakan kambing anda.

Bonus Istimewa - 3 Ebook 

Ebook Rahsia Kambing ini juga datang dengan 3 ebook tambahan yang memang membantu sangat untuk melengkapkan ilmu bagi memulakan projek penternakan kambing korang nanti. 3 ebook itu adalah:
Cara Ternak Kambing

BONUS #1 : SENARAI SEMAK BAJET MEMULAKAN PROJEK PENTERNAKAN KAMBING

Untuk memudahkan korang memulakan projek penternakan kambing, penulis akan memberikan korang satu senarai semak item-item yang lengkap beserta dengan kos anggaran, bagi korang membuat rujukan untuk memulakan projek penternakan kambing anda. 

Senarai semak ini merangkumi aspek kos permulaan dan kos operasi di dalam menjalankan projek penternakan kambing.
Cara Ternak Kambing

BONUS #2 : CONTOH KERTAS KERJA PERMOHONAN PINJAMAN PROJEK PENTERNAKAN KAMBING

Jika korang tidak cukup modal dan ingin membuat pinjaman bagi memulakan projek penternakan kambing korang, penulis turut memberikan korang satu contoh kertas kerja yang boleh korang gunakan sebagai rujukan untuk membuat kertas kerja bagi memohon pinjaman untuk projek penternakan kambing korang.

Tapi kalau korang rasa nak buat kertas kerja untuk projek ternakan kambing korang ni rasanya agak renyah, korang boleh saja PM FB atau Whatsapp Fadzi. Fadzi ada sediakan servis untuk membuat kertas kerja memulakan bisnes seperti ini.
Cara Ternak Kambing

BONUS #3 : EXTRA INCOME - BUAT DUIT LEBIH TANPA PERLU JUAL KAMBING

Siapa sangka penternak kambing boleh mendapatkan duit lebih serta keuntungan tambahan tanpa perlu menjual kambing mereka? 

Di dalam ebook bonus ini, korang akan didedahkan dengan 5 kaedah menjana pendapatan sampingan tanpa perlu korang menjual kambing ternakan korang. 

Ebook ini ditulis oleh penulis berdasarkan pengalaman sebenarnya beliau memulakan penternakan kambing secara sambilan dengan modal yang sangat minima. 

Satu benda yang Fadzi suka pasal ebook ni adalah ianya sangat tersusun dan lengkap. Payah nak jumpa panduan macam ni. Kalau google pun, renyah kerjanya nak baca dari mana, nak mula dekat mana. 
Cara Ternak Kambing

Ilmu pasal penternakan kambing ini sangat berguna untuk korang mula menternak kambing secara short cut. Maksud Fadzi untuk elakkan membuat kesalahan-kesalahan yang Fadzi rasa tak patut dan akan merugikan korang. Ikut saja panduan ini dan insyaAllah korang akan berjaya.

Korang boleh dapatkan ebook Rahsia Kambing - Panduan Memulakan Penternakan Kambing dengan klik di SINI. Semoga berjaya korang!




Baca ini juga ..

10 comments

  1. baguslah ebook ni ada share dari a-z tentang bisnes penternakan kambing boleh buat rujukan pada usahawan baru nanti

    ReplyDelete
  2. Mereka yang nak mulakan business kambing ni kena buat reference post ni. Kalau saya takde lagi terfikir nak business haiwan ternakan.

    ReplyDelete
  3. menarik juga bisnes kambing ni, memang boleh pergi jauh kalau mereka serious. Apapun semoga berjaya.

    ReplyDelete
  4. Bisnes kambing ni memang bagus. Tapi tu la kita kalau nak invest kena pikir banyak juga. Sebab duit ada sikit je. Great tips and input with that book.

    ReplyDelete
  5. Bisnes kambing ni memang mengguntungkan kalau betul caranya.. kena belajar betul-betul sebab pakai modal besar. Kalau kena cara memang keunrungan pun wow... sbb mana-mana pun akan ada orang cari kambing utk kenduri kannn

    ReplyDelete
  6. Dah puas jadi blogger nak jadi usahatani lak ker wakakak bagus ada ebook yang macam ni sekarang senang nak belajar ada banyak sumber. Cuma nak jadi penternak kambing kena banyak kesabaran dan juga kekuatan ialah nak tunggu ia membesarkan..

    ReplyDelete
  7. Banyak jugak ye ilmu kena tahu ntk mulakan bisnes ni. Bagusla ebook ni boleh membantu usahawan lebih prepare risiko yg akn berlaku. Supaya tidak mendatangkan kerugian

    ReplyDelete
  8. bagus ebook ni..kalau yg berminat dalam bidang penternakan kambing ni memang mesti dapatkan ebook ini.

    ReplyDelete
  9. Uish....okay seriously first time I am hearing about an e-book that involves goat breeding. Whoever that wants to start a different kind of business, might as well get some guidance from this.

    ReplyDelete

Followers