Pertama Kali Pergi Karnival Upin Ipin 2017

Pertama Kali Pergi Karnival Upin Ipin 2017 | Antara banyak-banyak kartun animasi yang ada dekat Malaysia, Aneeq memang suka kartun Upin Ipin. Bila Fadzi dapat tau ada Karnival Upin Ipin, laju je Fadzi nak bawak Aneeq pergi dan enjoy dekat sana.

Karnival Upin Ipin 2017

Fadzi pergi ke Karnival Upin Ipin 2017 kali ini berdua je dengan Aneeq. Kiteorang pergi hari Jumaat sebab nak elak orang crowded sangat pda hujung minggu. Ada macam-macam aktiviti masa Karnival Upin Ipin 2017 termasuklah persembahan pentas, tayangan episod Upin Ipin, permainan video elektronik, gerai jualan dan set penggambaran Upin Ipin.

Karnival Upin Ipin 2017
Tempat: Hall A dan C, MAEPS, Serdang
Tarikh: 24, 25 dan 26 November 2017
Masa: 10 pagi hingga 10 malam

Karnival Upin Ipin 2017

Harga Tiket Karnival Upin Ipin 2017

Bila sampai je dekat Maeps, Fadzi terus pergi masuk ke Hall C. Dekat situ, korang boleh beli tiket untuk masuk ke Hall A dan Hall C. Harga lain-lain tau. 

Karnival Upin Ipin 2017

Harga Tiket Dewan A
Dewasa RM10 (MyKad) | RM42 (Biasa)
Kanak-kanak RM3 (MyKad) | RM21 (Biasa)

Harga Tiket Dewan C
Dewasa RM30 (MyKad) | RM105 (Biasa)
Kanak-kanak RM10 (MyKad) | RM42 (Biasa)

Harga Tiket Keluarga 
(2 Dewasa + 2 Kanak-kanak untuk Dewan A & Dewan C)
RM93 (MyKad)  | RM356 (Biasa)

Harga Tiket Pakej VIP
RM100 (MyKad) | RM210 (Biasa)

Masuk Percuma
Kanak-kanak bawah 6 tahun
Warga emas 60 tahun ke atas
Warga OKU

Karnival Upin Ipin 2017

Aktiviti Yang Boleh Dilakukan Di Karnival Upin Ipin 2017

Masa Karnival Upin Ipin 2017 ni korang boleh explore 2 dewan iaitu Dewan A dan Dewan C.

Dewan A
Dekat Dewan A ada persembahan pentas dengan LCD besar, tempat ambil gambar, permainan menarik, aktiviti kanak-kanak, gerai jualan dan tempat makan.

Karnival Upin Ipin 2017

Persembahan Maskot Upin Ipin dan kawan-kawan. Selain daripada persembahan maskot Upin Ipin dan kawan-kawan, ada juga persembahan Ultraman Ribut, Puteri Limau dan Pada Zaman Dahulu. 

Karnival Upin Ipin 2017

Sempat juga Fadzi dan Aneeq ambil selfie dengan Upin dan Ipin. Sebenarnya Aneeq takut tengok maskot besar ni. 

Karnival Upin Ipin 2017

Dekat Dewan A banyak juga port untuk ambil gambar yang menarik.

Karnival Upin Ipin 2017

Permainan Maze Pada Zaman Dahulu

Karnival Upin Ipin 2017

Permainan video yang akna dikeluarkan tak lama lagi. Dekat sini dah boleh main dah

Karnival Upin Ipin 2017

Bapak-bapak dan mak-mak budak yang nak main game level tinggi, boleh datang main dekat sini

Karnival Upin Ipin 2017

Ada gerai jualan barang-barang Upin dan Ipin. Siap boleh buat membership card lagi dekat sini

Karnival Upin Ipin 2017

Gerai-gerai jualan yang ada dekat sini. Banyakkkkk


Dewan C
Dekat Dewan C pula korang akan masuk satu tempat di mana korang boleh tengok behind the scene pembuatan Upin Ipin, set penggambaran Rumah Opah, Alam Dino, Rumah Nenek Kebayan dan macam-macam lagi.

Karnival Upin Ipin 2017

Pintu masuk untuk ke Dewan Magic

Karnival Upin Ipin 2017

Behind the scene nak buat kartun Upin Ipin. Macam-macam diaorang tunjuk dekat sini

Karnival Upin Ipin 2017

Rumah Opah. Korang boleh masuk sampai ke dalam tau. Ada ruang tamu, meja tempat Upin dan Ipin belajar, bilik Upin dan Ipin, bilik Opah dan dapur sekali ada. Dekat belakang rumah siap ada kebun Opah.

Karnival Upin Ipin 2017

Bila jalan ke depan sikit, korang boleh tengok robot bergerak sendiri

Karnival Upin Ipin 2017

Dekat sini pulak korang boleh tengok rumah Nenek Kebayan. Ada meja solek, kerusi malas, katil, kerusi bergoyang sendiri dan juga perigi berasap

Karnival Upin Ipin 2017

Ada 4 ekor dinosaur yang korang boleh jumpa dekat sini. Besar juga. Siap ada sound effect lagi. Part ni Aneeq dah jadi takut. Dia peluk Fadzi kuat gila. 

Itu antara aktiviti dan benda yang korang boleh buat dan tengok dekat Dewan A dan Dewan C nanti. Sekarang ni Fadzi nak kongsikan dengan korang antara kemudahan yang ada dekat sini pulak.

Kemudahan Asas Di Karnival Upin Ipin 2017

Parking
Dekat sini ada banyak parking jadi tak perlu risau. Korang boleh pilih sama ada nak parking di kawasan berdekatan dengan Pintu 2. Harga untuk park kenderaan di situ cuma RM5. Dari situ akan ada tram untuk bawa korang dari parking Pintu 2 ke Hall A dan Hall C. 

Atau kalau nak parking lebih dekat, boleh naik terus ke Hall A dan Hall C dan park di Premium Parking. Harga parking agak mahal iaitu RM15. Tapi memang jauh lebih dekat daripada parking dekat Pintu 2.

Atau nak lebih mudah, tak payah bawa kereta pun. Korang boleh guna Grab dan search Karnival Upin Ipin je. Nanti drop point dia betul-betul dekat Hall A. 

Karnival Upin Ipin 2017

Surau Lelaki Dan Perempuan
Bagi yang nak bersolat, jangan risau. Ada je surau dekat sini. Untuk surau perempuan, ada dekat Hall A. Untuk lelaki pula, surau ada dekat belah luar. Cumanya untuk surau perempuan tu, korang kena ambil wuduk dekat toilet dulu sebab dekat dalam surau tu tak ada toilet atau tempat ambil wuduk.

Karnival Upin Ipin 2017

Telekung tak banyak disediakan. jadi, prepare bawak sendiri okay.

Tempat Menyusu Dan Salin Pampers
Dekat surau tu juga ada tempat untuk korang tukar pampers atau untuk susukan anak. Selesa sangat tempatnya. Besar pun ok lah boleh tahan. Siap ada bean bag lagi untuk berehat-rehat. 

Karnival Upin Ipin 2017

Tandas
Tandas dekat Hall A ada 2. Satu bahagian kiri depan dan satu lagi bahagian kiri belakang. Dalam toilet tu ada banyak toilet. Rasanya ada lebih kurang 10 stall toilet. Ada yang jenis duduk dan ada yang jenis cangkung. 

Kedai Makan
Dekat sini kedai makan banyak. Korang boleh beli makanan dekat Geng's Corner di belakang Hall A belah kiri. Dekat sini siap ada dengan meja makan dan kerusi. Dekat luar dewan pun ada banyak food truck dan booth-booth makanan yang korang boleh cuba. Dekat bawah ni Fadzi kongsikan dengan korang harga makanan dekat Geng's Corner.

Karnival Upin Ipin 2017

Menu dan harga untuk kedai makan Geng's Corner

Karnival Upin Ipin 2017

Tempat beli makanan. Selain dalam dewan, ada juga foodtruck dekat luar dewan

Karnival Upin Ipin 2017

Meja makan dan kerusi yang disediakan di Geng's Corner. Selesa sikit kalau makan dekat sini. Ada meja, kerusi dan sejuk aircond.

Karnival Upin Ipin 2017

Fadzi beli Nasi Ayam untuk Fadzi. Satu bekas harga RM10.00

Karnival Upin Ipin 2017

Untuk Aneeq pula, dia pilih kotak ni. Padahal dia tak tau pun apa isi dekat dalam. Dia ambil je sebab nampak dekat kotak tu ada Upin Ipin. Sabar je la. Dalam kotak ni ada nugget, fries dan sos. Harga RM10.

Fadzi ada dekat sana masa diaorang buat launching Karnival Upin Ipin 2017. Dan masa launching, diaorang siap bagitau yang nanti akan ada universiti atau tempat belajar untuk buat animasi. Dan dah ada perancangan untuk buat taman tema untuk Upin Ipin di Malaysia. Hebat betul penangan Upin Ipin ni. 

Tinggal satu hari lagi hari ini untuk korang datang ke Karnival Upin Ipin 2017. Sebelum korang datang ke sini, Fadzi nak bagi beberapa nasihat dan tips sikit.


Tips Datang Ke Karnival Upin Ipin 2017

Baca dulu sini sebelum datang tau tau tau
  1. Datang awal pagi untuk elak beratur panjang beli tiket
  2. Masuk Dewan C dulu sebab Dewan C perjalanan agak panjang dan lebih ada masa serta ruang untuk ambil gambar sebelum orang mula ramai
  3. Dalam Dewan C ada patung dinasour besar dan bunyi dinosaur agak kuat. Kalau anak-anak takut, peluk diaorang kuat-kuat dan jalan belah tepi laju-laju
  4. Ada aktiviti main pasir dekat belakang Rumah Opah dalam Dewan C. Anak-anak boleh acah-acah bercucuk tanam dekat kebun Opah
  5. Ada mural untuk korang conteng dalam Dewan C. Jangan lepaskan peluang
  6. Dapatkan buku nota kecil untuk lakukan aktiviti. Kalau ada buku nota ni, baru korang akan tau aktiviti menarik apa yang ada dekat sini dan tempat mana yang best untuk ambil gambar
  7. Pastikan anak tak berdiri atau duduk dekat tangga masa persembahan pentas dalam Dewan A
  8. Bersabarlah ibu bapa dengan karenah anak masing-masing hahahah sebab serius penat woah nak habiskan semua tempat ni


Ha, itu je kot apa yang Fadzi boleh kongsikan dengan korang untuk Karnival Upin Ipin 2017 kali ini. Fadzi pergi hari Jumaat dan orang tak ramai sangat. Jadi, agak selesa lah. Penat tu memang penat tapi yang bestnya Aneeq sangat enjoy dan sangat behave. Dia dengar je cakap Fadzi masa dekat sana.

Ya Allah terima kasih sangat sebab bagi Aneeq behave. Ini pertama kali Fadzi keluar berdua dengan Aneeq satu hari suntuk dari pagi sampai ke petang tanpa Zul. Takut juga asalnya. Takut tak boleh handle. Rupanya Aneeq sangat bagi kerjasama. 

Karnival Upin Ipin 2017

Pertama kali pergi Karnival Upin Ipin 2017 ni, Fadzi rasa seronok sangat. Aneeq pun mestilah lagi seronok. Walaupun tak dapat nak explore semua, tapi still rasa best. Kalau ada lagi tahun depan, insyaAllah Fadzi nak bawa Aneeq lagi sekali.
  
Karnival Upin Ipin 2017

Nasib baik Aneeq bukan sejenis anak yang meminta-minta. Dapat berus gigi dan set toiletries Upin Ipin dah cukup buat dia tersenyum. Thank you sayang. Nanti ada masa, Mak bawak Aneeq jalan-jalan lagi okay. Promise :)

Post a Comment

16 Comments

  1. oo..ingatkn karnival biasa rupanay berbayar

    ReplyDelete
  2. Menarik...bestla penganjur alert ada nursing room...k.sal melepas lagi this year..huhuhu

    ReplyDelete
  3. Memang best karnival ni walaupun berbayar tapi masih berbaloi dengan apa yg kkta dapat

    ReplyDelete
  4. Ala baca balik entri upin ipin rasa macam nak pergi lagii

    ReplyDelete
  5. Aneeq tkt ngn maskot upin ipin ke tu? Seronok dpt g sini kan..ami xdpt g..huhu

    ReplyDelete
  6. My first time been to the carnival too. Luckily we are early or else the queue was indeed long.

    ReplyDelete
  7. Bila dengar upin ipin budak-budak paling seronok sekali. Sesuai dengan cuti sekolah pasti dpt sambutan program macam ni.

    ReplyDelete
  8. Memang best sangat1 1st time jugak pergi & 1st time jugak jumpa fadzi ☺

    ReplyDelete
  9. Mesti seronok meet up with Upin dan Ipin. Malaysia favourite cartoon.

    ReplyDelete
  10. Ni bukan kanak2 je suka karnival upin ipin ni. Org dewasa pun suka gak cmni. Aktiviti menarik.

    ReplyDelete
  11. tunggu anak besar sikit boleh bawak dah thank u for the share tau!

    ReplyDelete
  12. What a fun event, very thoughtful of the organiser to prepare rooms for mummies and kids.

    ReplyDelete
  13. Besar juga karnival ni. Macam-macam aktiviti ada dan kemudahan pun disediakan untuk pengunjung. Sesuai sangat bebudak tengah cuti sekolah kan.

    ReplyDelete
  14. wah nmpk mmg best n enjoy pergi karnival upin ipin ni..budak2 pun mesti sronok ye..tgok pic last aneeq senyum lebar je..hihi

    ReplyDelete
  15. seems like a fun event! btw your photos can be bigger, too small cannot see. haha

    YourFinanceDoctor

    ReplyDelete
  16. Bestnya! Dahlia tak faham lagi kartun upin ipin nanti dah pandai tengok mesti dia excited hee

    ReplyDelete