The Journal Kuala Lumpur - Boutique Hotel Di Tengah Bandar Kuala Lumpur

The Journal Kuala Lumpur - Sebelum ni Fadzi pernah cerita pasal Fadzi join satu event travel Escape With Traveloka. Korang boleh baca dekat sini kalau berminat - 2 Hari 1 Malam Escape With Traveloka. Dan Fadzi ada tulis yang Fadzi nak review pasal hotel yang kiteorang duduk tu iaitu The Journal KL. 


The Journal KL


The Journal KL

The Journal KL ini adalah salah satu Boutique Hotel Di Tengah Bandar Kuala Lumpur. Hotel ni letaknya betul-betul dekat tengah bandar raya Kuala Lumpur. 

Tapi kan, kalau tengok persekitaran dan tempat hotel ni, mesti tak sangka ianya terletak dekat tengah-tengah KL. Sebab tempat ni tak jem pun. Memang banyak kereta park tapi rasa sangat selesa bila ada dekat sini.

Design hotel The Journal KL ini lebih kepada nostalgia zaman-zaman dulu dengan perincian, perabut dan suasana yang lebih moden. 


The Journal KL

Bilik yang Fadzi duduk hari tu bilik Deluxe Twin. Ada 1 katil Queen dan 1 katil Single. Bilik ni boleh muat nak tidur untuk 3 orang.  

Dekat meja katil tu siap ada jam loceng disediakan. Notepad buku 555 pun ada. Itu sweet gila sebab bila Fadzi tengok, terus teringat zaman dulu dulu pun pernah jugak Fadzi pakai buku nota 555 tu. 

Kalau ikut pada harga, bilik dia agak berbeza bergantung kepada sama ada sekali dengan breakfast ataupun tak. Dan kalau korang book dekat website diaorang, ada peluang untuk dapat harga lagi murah. Dekat bawah ni Fadzi listkan harga bilik Deluxe Twin setakat yang Fadzi tengok 10/1/2018 untuk weekend rate untuk 2 orang 1 malam.


Flash Deal - RM280
Without breakfast
Tak boleh batalkan atau ubah booking

Without breakfast -RM330
Boleh batalkan atau ubah booking

With breakfast - RM380
Boleh batalkan atau ubah booking

Korang tengok katil dia. Gebu. Serius best tidur atas katil dieorang. Rasa empuk habis. Cadar dan selimut putih bersih. Nak masuk dalam selimut pun Fadzi tak rasa risau kotor ke apa. Biasa kan kalau hotel, selimut belah dalam kotor. Fadzi jenis memilih sikit bila nak pakai selimut hotel ni.

The Journal KL

Dalam bilik ni lengkap ada TV 40' flat screen, meja dan kerusi, meja lampu, plug 3 pin dan multiple pin siap. Ada juga set teh, kopi dan elektrik kettle untuk masak air panas.  

The Journal KL

Dan paling best, diaorang pun sediakan peti sejuk kecil macam ni. Comel dan cantik. Sesuai kalau korang ada beli makanan atau air unutk simpan dekat dalam bilik.

The Journal KL

Satu lagi yang Fadzi berkenan sangat dengan hotel The Journal KL ni, wardrobe dia. Simple je. Ada tempat sangkut baju dan juga drawer. Bathrobe dan selipar pun disediakan sekali. Dan siap ada iron dan ironing board terus. Tak payah susah-susah nak request dekat staff hotel. Diaorang dah sediakan dekat setiap bilik.

The Journal KL

Fadzi suka gila dengan lantai diaorang. Sedap mata memandang. Sedap lagi kaki berjalan atas lantai ni. Fadzi memang plan nak buat lantai rumah macam ni nanti. Tapi tunggu simpan duit banyak-banyak sikit. Hehehe. Cantik gila kan?

The Journal KL

Dan yang paling best, tingkap bilik hotel ni besarrrrr. Sebesar-besar alam! Kalau korang perasan, semua gambar dalam bilik dekat atas, sikit pun Fadzi tak guna lampu. Cahaya semua datang dari natural light melalui tingkap besar ni. 

Dan kalau korang selak langsir, korang boleh nampak view KLCC dari bilik korang. Nampak tak betapa KL nya kawasan ni. Tapi korang tengok belah atas je lah ek. Belah bawah tu macam rumah orang kalau tak silap Fadzi. 

Bilik Fadzi ni dekat level 2. Jadi kalau korang duduk dekat level 1 pun, rasanya tak adalah bertentangan dengan bangunan sebelah ni pun. Jadi, view still cantik.  

The Journal KL

Jom terjah dekat toilet dia pulak. Dalam toilet dia lighting cantik. Clear semua benda. Dalam toilet dia disediakan segala tisu, handwash, shampoo dan body wash sekali. Korang juga akan disediakan dengan towel, kain lap kaki dan kain lap muka. Ada hair dryer sekali.

The Journal KL


Toilet seat bertentangan dengan sinki. So far selesa je guna toilet dekat sini. Toilet ni bersebelahan dengan shower.

The Journal KL

Tu dia shower bilik. Korang boleh pilih sama ada nak guna shower tepi atas shower belah atas. Kalau nak air lebih laju dan kuat, gunalah yang belah atas. 

Cuba korang tengok dekat belah kanan shower room ni. Nampak tak kaca tu. Sebenarnya, orang dekat dalam bilik boleh nampak korang tengah shower tu. So kalau korang nak ber'sexy time' dengan suami isteri korang, korang bukak lah curtain tu. Hahahahha.  

The Journal KL

Ini pulak bahagian pool dekat tingkat paling atas sekali. Fadzi pergi masa awal-awal pagi pukul 8. Waktu tu memang lengang, tak ada orang langsung. Memang conquer habis. Dan korang boleh nampak cahaya matahari naik. 

Tapi kalau korang nak tengok view cantik bercahaya, korang datang sini belah malam. Mungkin ramai orang kot. Pool dia kecil je tapi jenis ala-ala infinity. Siap ada kerusi untuk korang lepak semua.

The Journal KL

Dekat aras atas sikit, ada lagi ruangan untuk lepak. Tapi dekat sini bagi yang tak nak kena basah air pool, lepak lah belah sini. 

The Journal KL

Dekat sini pun ada disediakan bar. Mana tau korang nak buat party ke kan. So, boleh prepare air minuman semua.

The Journal KL

Tuala pool pun ada disediakan dekat sini. Tak payah susah-susah korang nak bawak pool dari bilik korang.

The Journal KL
Itu dia view depan pool. 


Sebenarnya banyak lagi area yang best untuk diambil gambar dekat The Journal Hotel ni. Restoran dia, ruangan untuk meeting dan event dia serta hallway untuk ke setiap bilik pun menarik untuk ambil gambar tau. Orang cakap tempat ni memang Instagramable lah!

So far, ini antara hotel yang Fadzi suka sebab bersih, cantik dan staff pun memang membantu sangat. Masa Fadzi nak naik lif, kad tak boleh nak touch. So, Fadzi terpaksa turun ke lobi dan minta tolong tengok kan. Sekejap je staff dia dah settle kan dan Fadzi dah boleh masuk ke bilik. 

Kalau korang rasa nak buat short gateaway, do come here. Enjoy bilik dan view KLCC malam-malam atau kalau korang nak pergi jalan-jalan dekat Pavilion atau shopping mall dekat-dekat sini pun boleh. Jalan kaki je pun tak ada hal. 

Kalau rasa malas nak keluar tapi korang nak entertainment, korang boleh enjoy open mic session. Waktu ni ramai artis-artis boleh kata underground datang untuk perform. Menarik weh.


Kalau korang berminat nak tau lagi lanjut pasal The Journal KL ni, korang boleh tengok website, Facebook atau Instagram diaorang. Fadzi share link dekat bawah.


The Journal KL
Website: http://www.kljournalhotel.com/
Facebook: https://www.facebook.com/thekljournal/
Instagram: https://www.instagram.com/thekljournal/

Question of the Day

Hotel mana yang korang pernah duduk dan sangat-sangat puas hati dengan bilik, servis dan makanan dia?

Post a Comment

30 Comments

  1. Replies
    1. Memang selesa especially katil gebu die tu

      Delete
  2. bestkan sesekali dapat moment moment me-time ni kan kan kan?? nampak sangat muka fadzi bahagiaaaa jee.. hehehehe... tak rindu aneq ke tuuu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahha bile orang lain cakap rindu anak, baru teringat kat aneeq hahahaha

      Delete
  3. Tak habis explore la haritu hahah. Ada rezeki nanti nak pergi lagi ke situ. InshaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan. Pack jadual. Tak sempat nka pergi jelajah semua tempat

      Delete
  4. bilik die nmpk cm kt hotel genting..bilik air tu cntik tapi seksi..auw..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahhaha seksi habis. Seronok kalau duduk dengan husband :p

      Delete
  5. Tengok gambar pun rasa kena pegi ..

    ReplyDelete
  6. Sesekali dapat me time..mmg best..The Journal KL ni not bad..sblom ni x pernah tau wujudnya hotel ni..lokasi pun strategik di tgh- tgh KL tu ha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang strategik habis tengah KL tapi rasa tenang je dekat situ

      Delete
  7. Wow hotel nampak simple tapi ada pool juga kat dalamnya yer. Kemas dengan susun atur yang padat tapi semua lengkap kalau rasa malas nak balk rumah boleh lah tido sini semalam wakakakakaka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan. Ingat mula mula tak ada pool. Tapi ada rupenye dekat tingkat atas sekali

      Delete
  8. Tak pernah perasan pun kewujudan hotel ni sepanjang duk KL dulu. Nanti sesekali naik boleh la duk situ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Recommended sangat pergi sini nanti

      Delete
  9. Tengok The Journal KL ni macam nak pergi nanti berehatdekat situ... cantik dan kemas bilik nye. Kolam pon nampak best tenang nak berenang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, suka sangat dengan bilik dieorang. Cantik, kemas dan luas

      Delete
  10. Ramai jugak yang kata The Jounal KL ni best. So bila tgok gambar2 kat atas ni..yup mmg best. Tak pernah lagi jejakkan kaki kat sini. One day nak gi jengah jugaklah, dan ada yg kata kari kepala ikan sedap kat sini. Ada try tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, tak tau pulak pasal Kari Kepala Ikan tu

      Delete
  11. passed by there the other day. great location. the hotel look decents

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, great location. Exactly in the middle of KL

      Delete
  12. puas hati kan dok kat sini.. cik en suka makanan dia.. bilik dia awesome.. nk lepak memalm pon byk tmpt menanrik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah. Bukan setakat boleh lepak dekat dalam hotel. Sekekliling dia penuh tempat lepak juga

      Delete
  13. fuh.....cantik dan harga pun berpatutan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik kan? Lokasi pun tengah-tengah bandar. Memang cantik dan mudah

      Delete