Belajar Buat Cheese Tart Dalam Kelas Kek Di Shah Alam

Belajar Buat Cheese Tart Dalam Kelas Kek Di Shah Alam | Dari dulu lagi aku dah planning nak join kelas buat kek atau bakery dekat Kolej Komuniti Shah Alam tu tapi tiap kalau nak join je mesti dah penuh lah, kena cancel lah, clash dengan event lah. Tapi last week, aku berjaya jugak join kelas baking cheese tart.


Kelas Baking Di Shah Alam
Yang jadi cikgu kiteorang hari tu kak Eja. Boleh tahan kelakar jugak dia ni. Seronok masuk kelas cheese tart dengan Kak Eja ni sebab dia santai je. Cakap pun jenis selamba dan tak rasa bosan pun. Dia tunjuk satu-satu dan dia selit-selit jugak dengan beberapa tips yang aku tak pernah tau pun selama ni.  

Kelas Baking Di Shah Alam
Mula-mula sekali dalam kelas baking tu, kiteorang belajar buat shell tart. Kalau korang tengok, ada perbezaan bentuk shell belah kiri dan kanan tu kan. Okay, yang belah kiri tu buat guna tart presser. Yang belah kanan tu guna jari je. Personally, aku lebih suka guna tart presser sebab senang, cantik dan cepat.   

Kelas Baking Di Shah Alam
Ini bentuk tart yang dah siap. Shell tart dalam bekas belah kiri tu nampak cerah sikit kan? Sebab bakar sedang-sedang elok je. Yang belah kanan tu shell dia macam gelap sikit sebab bakar lama sikti untuk dapatkan shell yang ranggup. Itu pun tips daripada Kak Eja. 

Kelas Baking Di Shah Alam
Waktu ni sesi piping filling ke dalam tart shell yang dah siap dibakar. Waktu kelas cheese tart tu ada dalam 11 orang. Setiap orang akan ambil peluang untuk cuba. Untuk yang cheese biasa, kiteorang letak filling strawberry dan blueberry. kak Eja ada jugak bagi tips dekat mana nak beli filling strawberry dan blurberry yang sedap.

Kelas Baking Di Shah Alam
Ini waktu piping cheese cream ke dalam tart shell. Cheese cream ni pun kiteorang buat sendiri tau. 

Kelas Baking Di Shah Alam
Kak Eja ada ajar cara piping cheese dengan betul untuk dapatkan bentuk yang cantik. Hari tu Kak Eja ajar cara buat cheese tart biasa dan cheese tart gebu. Suka sangat tengok cheese tart gebu tu. Gemuk, montok. 

Kelas Kek Di Shah Alam
Ini hasil cheese tart gebu sikit. Untuk dapatkan kegebuan ni, kak Eja pun ada bagi tips-tips dia lah. Baru menjadi. 

Kelas Kek Di Shah Alam
Lepas siap piping filling dan cheese cream tu, Kak Eja ajar pulak cara nak hias cheese tart guna pewarna makanan. Nampak memang senang, tapi bila aku buat memang ke laut sikit. Kena banyak kali praktis baru okay. 

Kelas Kek Di Shah Alam
Ini antara hiasan yang boleh digunakan selain guna pewarna tu untuk deko cheese tart. Semua hiasan ni boleh dimakan.

Kelas Kek Di Shah Alam
Tada! Hasilnya. Cantikkan? Ini Kak Eja yang buat. Aku buat kena ambil masa satu hari baru boleh nak jadi. 

Kelas Kek Di Shah Alam
Yang ini pulak, kiteorang buat chocolate cheese tart. Filling tu coklat yang dibuat sendiri. Lepas tu cream cheese tu ditambah dengan coklat emulco.   

Kelas Kek Di Shah Alam
Ini sebelum dibakar. Untuk hiasan, kiteorang tabut serbuk Oreo. Waktu ni kak Eja ade bagi tips pasal suhu oven. Disebabkan oven kite semua kan lain-lain, so kena pandai main dengan suhu. lepas tu, kena panaskan 20 minit sebelum nak bakar cheese tart kita. 

Kelas Kek Di Shah Alam
Ini hasil lepas dah siap bakar. Gebu gebas semuanya. Menjadi. Aku paling suka tengok yang cheese tart gebu tu. Cantik betul dia naik.

Kelas Kek Di Shah Alam
Cantikkan. Licin je nampak. Aku tak sabar nak praktis buat cheese tart banyak-banyak. Lepas tu, nak jual heheheh. 

Kelas Kek Di Shah Alam
Inilah semua peserta yang join kelas kek di Shah Alam hari tu. Ada antara dieorang ni memang penjual kek dan kuih. Dieorang saja datang nak tambah ilmu.   

Kelas Kek Di Shah Alam
Ambil gambar sikit dengan Kak Eja dan hasil ilmu kelas baking hari tu. Balik rumah, tak sempat ambil gambar Zul dah rembat habis semua. Cis.

Banyak tips yang Kak Eja ajar hari tu. Dari tips cara penggunaan telur, guna bahan-bahan premium dan tips pasal menjual pun ada. Kak Eja siap ajar lagi kalau nak jual, boleh jual berapa RM. Yang penting dia cakap, jangan tamak jual memahal.

Dah hujung-hujung baru aku tau sebenarnya Kak Eja ni ada buat bisnes bakery. Bila aku tau dia buat bisnes bakery, aku pun usha lah dia punya Instagram. Bila tengok banyak benda yang dia buat rupanya. Kak Eja ada jual kek, ada cheese tart, ada fruit tart, brownies dan cookies pun ada. 


Beli Kek Birthday Shah Alam

Bila aku tengok kek-kek dan bakery lain yang dia buat, aku rasa macam nak belajar lagi dengan Kak Eja tau. Cantik sangat deko dia buat. Oh, in case korang nak cari kelas kek di Shah Alam, korang boleh lah contact Kak Eja sebab dia memang buat kelas personal pun. Kalau korang nak tengok hasil kerja Kak Eja atau nak contact dia pasal kelas baking tu, boleh contact dia melalui sosial media atau nombor phone dekat bawah.


Instagram | Contact 019 362 5034

Aku pun tak sabar nak buat cheese tart banyak-banyak. Resepi yang aku belajar dari Kak Eja hari tu sedap.

Post a Comment

6 Comments

  1. :) seronoknya...
    nieyl pernah try buat cheese tart nie...simple je bahan² dia...

    ReplyDelete
  2. Lama sangaat dah tak buat tart ni. Dapnyaaa :)

    ReplyDelete
  3. sedapnya nampak! nanti dah buat sendiri jgn lupa share hehe

    ReplyDelete
  4. Laparnyehhhhhhhh laparnyehhhhhhhhhh !! Wallaweyyyy feveret aku tu cistatttt !

    ReplyDelete
  5. akak dh lama tk buat cheese tart..mmg fav tp leceh skit part shell tu bila guna jari..guna tart presser ok la...suka mkn tp nk buat kemalasan hehe

    ReplyDelete
  6. wah bestnye belajar buat cheese tart

    ReplyDelete